En mentor er guld værd for nyuddannede

af Sabrine Mønsted

Katrine Jahn Knudsen er netop blevet ansat som bibliotekar på Rebild Bibliotekerne.

Foto Michael Rasmussen

Navn: Katrine Jahn Knudsen 
Mentor: Peter Elmelund, Randers Bibliotek, gennem BF’s mentornetværk
Uddannelse: Cand.scient.bibl. i 2016  
Stilling: Bibliotekar på Rebild Bibliotekerne fra den 1. marts
Tidligere: Tre måneders vikariat på Rebild Bibliotekerne
Alder: 24 år

Hvorfor valgte du at få en mentor gennem BF?

- Jeg var til generalforsamling i BF, hvor det blev nævnt, at det var muligt at få en mentor. Jeg var nyuddannet og jobsøgende og tænkte, at det kunne være godt at få input fra en fagfælle. Jeg søgte en mentor, der var tæt på mig geografisk, og som vidste noget om det område, der interesserer mig. Min mentor er bibliotekar på et folkebibliotek og arbejder med børn, som jeg også gerne ville.

Hvilke emner talte I om?

- Vi har talt om dagligdagen og opgaverne på et bibliotek, og vi har vendt både små og store ting omkring faget. Og så har vi talt meget om, hvordan jeg bedst kunne få mine kompetencer frem, og hvad jeg skulle fremhæve og slå på i mine ansøgninger, i mit cv og til jobsamtaler. Han forberedte mig også på overgangen fra studie- til arbejdslivet ved at give mig et indblik i, hvordan det er at være i job.

Hvad har du fået ud af forløbet?

- Jeg fik god feedback på, hvad jeg kunne gøre konkret for at fremstå bedre i ansøgninger og samtaler. Min mentor læste for eksempel mit cv og ansøgninger igennem og kom med gode råd. Det at være nyuddannet er jo både en god og dårlig ting. Han fik mig til at fokusere på de positive ting: at man har en opdateret viden og mod på at sætte sig ind i nye ting. Vi talte også om, hvor vigtigt det er at sætte sig ordentligt ind i det sted, hvor man søger job, og finde en forbindelse mellem dét og ens egne kompetencer, så man kan fortælle dem, hvordan man passer ind, og hvad man kan bidrage med.

Hvordan gjorde I i praksis?

- I starten udfyldte vi en kontrakt gennem BF, hvor det praktiske blev aftalt. Vi mødtes én gang om måneden på hans arbejdsplads på Randers Bibliotek. Det gav mest at mødes ansigt til ansigt, så han kunne vise mig rundt og introducere mig for sine kolleger, og hvad de lavede. Før vi mødtes, mailede jeg de emner, jeg gerne ville vende. Det kunne være en ansøgning, eller hvordan jeg kunne styrke mit netværk. Vi talte for eksempel også om muligheder for vikariater og praktik, og hvordan jeg kunne møde fagfæller, for eksempel til BF’s generalforsamling, og jeg meldte mig ind i faggruppen for børnebibliotekarer, BØFA.  

Hvordan fik du dit første job i Rebild Bibliotekerne?

- Sideløbende med at jeg søgte opslåede stillinger, lavede jeg en liste med steder, jeg ville søge uopfordret. Rebild Bibliotekerne var et af dem. De svarede, at de manglede en vikar i tre måneder, og efterfølgende slog de en stilling op, som jeg søgte og var heldig at få.

Hvorfor søgte du netop job dér?

- Rebild Bibliotekerne er et mindre bibliotek. Det giver mulighed for at prøve mange forskellige opgaver, hvilket er spændende for mig som nyuddannet. De har fokus på service og kontakt til brugerne gennem arrangementer og udlån. Det synes jeg er rigtig fedt.

Hvad er dine opgaver?

- Jeg administrerer vores sociale medier sammen med en kollega, har udlånsvagter, er i arrangementsgruppen og håndterer nogle af vores fjernlån.

Du stoppede mentorforløbet, da du kom i job, men hvad er dit råd til andre nyuddannede?

 - Jeg vil helt sikkert råde andre til at få en mentor, for man har mulighed for at få svar på så mange ting og styrke ens faglighed på områder, man ikke har så meget viden om endnu. Jeg vil også opfordre mange flere til at blive mentorer, fordi det er guld værd for os nyuddannede, hvis I vil dele jeres erfaringer med os.

 

Skriv en kommentar