Der var behov for én til at nørde med stamdata

af Sabrine Mønsted

Anya Jensen måtte til sin jobsamtale forklare, hvorfor det var en bibliotekar, Lagkagehuset havde brug for. I dag, otte måneder senere, er der kommet bedre styr på indkøb og prisberegning.    

Foto Simon Klein-Knudsen

Da Lagkagehusets eneste bibliotekar, Anya Jensen, mødte ind i morges, lå der en mail fra den nyåbnede filial af Lagkagehuset i London. De ville lancere et nyt menukort fra i morgen, og hvis ikke Anya Jensen når at oprette det i systemet, kan de ikke slå det ind på kasseapparatet. Så de opgaver, hun havde planlagt at lave, må vente.

- Det er kendetegnende for mit arbejde, at det er en god blanding af ad hoc- og rutineopgaver, siger Anya Jensen over en kop kaffe og duften af nybagt brød foran Lagkagehuset på Vesterbro i København, hvor hun har arbejdet de sidste otte måneder. Og, tilføjer hun, også nogle udviklingsopgaver, hvor hun godt kunne have tænkt sig noget mere projektledererfaring, men det er »learning by doing« og faktisk en både sjov og lærerig proces, siger hun.

Bindeled mellem system og medarbejder

Til jobsamtalen anede hun ikke, at det var hos Lagkagehuset, hun havde søgt job. Hun havde søgt en stilling som Master Data Specialist gennem et rekrutteringsbureau, fordi hun kunne genkende sine kompetencer i de bullets, der stod under titlen, såsom at arbejde i Excel-ark og ERP-systemer og holde styr på indkøb og fakturering.

- Først efter en time fik jeg at vide, at det var hos Lagkagehuset. Inden da havde det handlet meget om virksomhedens værdier, at man sætter en ære i at gøre tingene ordentligt og have en positiv tilgang til dem. Til min anden samtale spurgte Lagkagehusets direktør, hvorfor det var en bibliotekar, de skulle ansætte? Mit svar var, at systemer, databaser og dialogen mellem it-udviklere, medarbejdere og leverandører netop er det, vi kan, siger Anya Jensen, der tidligere har arbejdet med ERP-systemer i Center For Døve og med indkøb og logistik hos Carl Jensen, der sælger bogbindermaterialer.

Styr på indkøb og stamdata

Hendes opgaver i Lagkagehuset lægger sig i to spor. Det ene er at holde styr på indkøb i alle 60 butikker fordelt over hele Danmark og nu også i London.

- Alt, hvad de bestiller i de enkelte butikker fra kaffe til salat, kommer ind i systemet, som jeg så kører sammen med bekræftelsen fra leverandøren på, hvad der bliver leveret og faktureret. I det arbejde ligger løbende at få alle leverandører med ind i vores system, hvilket kræver, at jeg taler med deres it-udviklere, laver fejlfinding og tester systemet.

Det andet spor er at holde styr på stamdataene i systemet.

- Jeg vedligeholder og opretter nye stamdata i systemet. Jeg sikrer, at alle data i systemet er korrekte, så de data, der bliver trukket ud, svarer til virkeligheden. Min chef, der er produktcontroller, kan så trække data fra systemet og bruge dem på alle andre områder som logistik, råvarepriser og beregning af, hvad produkterne skal koste.

Og der er aldrig noget, der sker gnidningsfrit i sådan et system, hvor det er mennesker, der bestiller og leverer varer, og hvor priserne på eksempelvis nødder, frugt og chokolade svinger meget. Derfor er der hele tiden ting i systemet, der skal tjekkes og rettes.

Tidligere blev beregningerne lavet i Excel-ark, men jo flere butikker Lagkagehuset har fået, jo længere tid tog det. Derfor søgte de en specialist til at holde styr på data for at effektivisere produktionen, mindske spild og beregne priser.

- Der var behov for én til at nørde med stamdata, siger Anya Jensen. I Lagkagehuset har de set værdien af at have ansat en bibliotekar. Lige nu er Anya Jensen og hendes leder i gang med at lave et katalogiseringshierarki med kategorier over alle rå- og salgsvarer, hvor hun kvalificerer systemet, så det bliver langt mere brugbart. 

- Jeg har en anden forståelse for systematik. Vi kan for eksempel ikke have én kategori med fem varer og en anden kategori med 1.000 varer, der er vi nødt til at have rimelig ens grupperinger, siger Anya Jensen, der også i sine tidligere job har arbejdet med data.

Brugte BF til at oversætte kompetencer

Hun søgte ellers i en overgang job på folkebiblioteker, men oplevede, at det var meget svært overhovedet at komme i betragtning, når man kom fra det private arbejdsmarked.

- Der var BF genial, fordi jeg kunne bruge forbundet til at afklare, i hvilke retninger jeg kunne gå med mine kompetencer. Jeg brugte både karriererådgivning, hjemmesiden og de forskellige white papers, for eksempel omkring Records Management, for at få indblik i mine muligheder.

- Jeg havde for eksempel forretnings- og systemforståelse fra mine tidligere job. Og som dataspecialist er det vigtigt at have en forståelse for helheden, fordi det hele hænger sammen lige fra indkøb og bageri til salg, marketing og logistik, siger Anya Jensen, der ikke har kollegaer med samme uddannelse som sig selv.

- Men vi er flere systemnørder, så det gør mig ikke noget. Selvfølgelig var der en grund til, at jeg blev bibliotekar, så det var fedt at være på Fagligt Landsmøde for første gang sidste år, hvor alle havde samme faglige baggrund som mig. 

Skriv en kommentar