Sikkerhedsvagt og overfaldsalarmer giver tryghed

af Anette Lerche

Grønlands Landsbibliotek tog i juni 2016 konsekvensen af for mange episoder med hærværk, hashhandel og psykisk og fysisk vold. Biblioteket har nu klare retningslinjer for, hvordan alle episoder skal tackles og har vagt i hele åbningstiden. Det giver tryghed, fortæller bibliotekschef Elisa Petersen.  

Elisa Petersen, bibliotekschef, oplever, at klare retningslinjer betyder, at hun undgår utrygge og farlige situationer. Foto Grønlands Landsbibliotek

Hvilke uroproblemer har I oplevet på Grønlands Landsbibliotek? 

- Vi har haft folk, der sov på biblioteket. Brugere, der udøvede psykisk eller fysisk vold, sexchikane af ansatte, overfusning af personale, tyveri og hashhandel på toiletterne. Det betød, at både personalet og brugerne var utrygge, og derfor har vi prioriteret højt at få udviklet en række tiltag, der skal øge trygheden igen. De tiltag kan vi anbefale andre også at bruge. 

Hvilke tiltag har i arbejdet med for at løse problemerne? 

- Vi kunne se, at vi havde problemer med arbejdsmiljøet i en APV-undersøgelse, og som bibliotekschef har jeg derfor arbejdet tæt sammen med ledergruppen og vores sikkerhedsrepræsentant om en række løsninger. Vi fik installeret overfaldsalarmer i børnebiblioteket, voksenbiblioteket og ved vores reception. Hver gang man føler sig utryg, kan man trykke på den, og så kommer der en vagt fra Securitas. Siden juni 2016 har vi haft en fuldtidsansat vagt, og derfor indfører vi nu personlige overfaldsalarmer, der går direkte til den vagt, der er på arbejde på biblioteket. 

Hvordan har I fundet midlerne til tiltagene? 

- Vi har prioriteret det, fordi det betyder, at både bibliotekarer og brugere er trygge. Vores vagt går runder for at sikre sig, at alt er ok, og vagten er med, når vi lukker biblioteket. Midlerne har vi fundet i driftsbudgettet, og det er nu skrevet ind i budgettet. Vi har ikke reduceret i medarbejderstaben i den forbindelse. 

Hvad har det betydet for antallet af episoder, at I nu altid har en vagt? 

- Antallet af episoder er faldet. Vi har også overvågning af hele biblioteket, og vi har lavet ordensregler, der er synlige i rummet. Her står for eksempel, at vi ikke accepterer fysisk og psykisk vold, sexchikane, hærværk eller salg af hash, og at overtrædelser meldes til politiet. Desuden giver vi karantæne til lånere, der taler grimt til personalet. De kan få karantæne i op til tre måneder. 

Hvilke reaktioner har I fået fra brugerne? 

- Vi oplever, at de føler sig mere trygge. Det samme gør personalet. 

BF’s uroundersøgelse fra 2017 viser, at der er sket en stigning i antallet af episoder på bibliotekerne. Oplever I det samme? 

- Vi har altid haft de udfordringer. Men jeg oplever, at man kan blive mere bange. Som bibliotekschef var det mig, der måtte træde til, når der var slagsmål og enten smide folk ud eller tilkalde politiet. Og der sagde jeg til kollegerne: »Hold øje med, hvad der sker, pas på mig«, fordi jeg var bange. Man giver sig alt for meget til sådan noget, hvis man ikke har en ordning og klare retningslinjer for, hvordan man skal tackle den slags. 

Kan du give et eksempel på, hvordan en kritisk situation tackles hos jer? 

- Hvis der er slagsmål, skal vi ikke blande os, men forlade huset uden at gøre noget. Vi har også etableret flugtveje i et samarbejde med Arbejdstilsynet, så hvis der sker noget, ved vi, at vi kan flygte og låse en dør. Det indførte vi efter en episode, hvor en bibliotekar måtte flygte fra en truende bruger, men ikke kunne låse døren for ham. Derfor står bibliotekarernes skriveborde heller ikke op mod en væg, da de jo vil have sværere ved at komme væk fra en truende låner. Alt er tænkt igennem og undersøgt, og vi har også en klar politik om, at vi blandt personalet skal tale om episoder efterfølgende, samt at man får tilbudt psykologhjælp, hvis der er behov.


Bibliotekets ordensregler

  1. Berusede og påvirkede brugere er ikke velkomne, heller ikke for at låne toiletterne.
  2. Det er ikke tilladt:
    at tage kæledyr med
    at ryge ved hovedindgangen
  3. Vi accepterer ikke:
    psykisk og fysisk vold
    sexchikane og chikane
    mobning og trusler
  4. Vold, hærværk, tyveri og salg af hash meldes til politiet.

Udpluk fra personalets retningslinjer

  • Hvornår må jeg trykke overfaldsknappen?
    Når du føler dig utryg. Hellere for meget end for lidt. Husk at informere ledelsen derefter. 

  • Hvad skal jeg gøre, når lånerne bruger skældsord og nedledende ord til de ansatte?
    Låneren bliver bortvist. Du kan evt. ringe til Securitas. Låneren kan få karantæne. 

  • Hvornår må jeg bare gå?
    Når du føler dig utryg. 

  • Er der bestemte tidspunkter, hvor der er mere presset?
    Lønningsdage, børnepenge, feriepenge mv. Når folk har ekstra mange penge. 




Skriv en kommentar