Digital guide: Skab engagerende formidling med gamification

Af Suzette Frovin
16.01.2015

 

Giv den daglige kulturformidling et frisk pust med kendte elementer fra spilverdenen

Sammen med Hjørring Bibliotekerne og Guldborgsund-bibliotekerne har Aarhus Kommunes Biblioteker været på opdagelse i spilverdenen for i fællesskab at gøre sig konkrete erfaringer med, hvordan gamification kan være med til at gøre biblioteksformidling mere levende for borgerne. Erfaringerne er nu samlet i en digital guide, som udbydes til alle, der arbejder med at udvikle den traditionelle kulturformidling.

Guiden giver en overordnet introduktion til gamification som metode, og gennem syv inspirerende mails får du konkrete værktøjer og ideer til, hvordan værktøjerne kan bruges. Hvis du tilmelder dig nu, lander første mail i din indbakke den 30. januar. Herefter følger yderligere seks ugentlige mails med inspiration til og viden om gamification, så du til sidst har en hel værktøjskasse fuld af ideer til, hvordan du engagerer og involverer dine målgrupper på nye måder. 

Guiden samler projektets erfaringer med og overvejelser om at bruge gamification i det daglige arbejde med kulturformidling. Mange biblioteker bruger allerede spilteknikker som en del af formidlingen. Fx ved at engagere ungerne via en skattejagt eller formidle litteratur eller film gennem en quiz. Det nye er, at projektet går i dybden med gamification som metode. Projektet afsøger således gamification-potentialet i biblioteks- og kulturformidling og afprøver metoden som et strategisk red-skab i forbindelse med forskellige biblioteksaktiviteter og -tilbud. Endelig undersøger projektet mulige faldgruber og etiske overvejelser ved brug af gamification. 

Gamification i Hjørring, Guldborgsund & Aarhus
De tre biblioteker har grebet udforskningen af gamification som metode forskelligt an og anvendt metoden på forskellige målgrupper: Unge/voksne (Hjørring), voksne (Guldborgsund) og familier og børn (Aarhus). 

Hjørring Bibliotek udviklede i samarbejde med en gruppe kunstnere en interaktiv rundvisning på biblioteket. Bevæbnet med høretelefoner og en mp3-afspiller bliver brugerne guidet rundt i bibliotekets mange tilbud, hvor de oplever biblioteket fra nye vinkler og samtidig efterlader små spor til andre brugere. 

I Nykøbing Falster inviterede Guldborgsund-bibliotekerne på interaktive gåture ude i byen. Med mobilen i hånden kan den nysgerrige falsterbo eller familien på ferie på Falster opleve byen på en helt ny og mere legende måde. 

Aarhus Kommunes Biblioteker har lavet mange små forsøg med gamification med det mål at for-bedre allerede eksisterende aktiviteter og services. Metoden er fx blevet afprøvet på arrangementet International Breakfast, hvor udenlandske familier spiser morgenmad sammen og på den måde får en oplevelse sammen med andre tilflyttere og forhåbentligt et bedre netværk i byen. Gamification blev anvendt til at motivere deltagerne til at dele viden, snakke og have det sjovt sammen. 

Syv uger med gamification
De erfaringer, som Aarhus Kommunes Biblioteker, Hjørring Bibliotekerne og Guldborgsund-bibliotekerne har gjort sig i det fælles gamificationprojekt, er nu samlet i en digital gamification-guide. 

I første mail får du en introduktion til gamificationfeltet. Derefter følger fem mails med for-skellige indgange til brug af spilelementer i kulturformidling. Sidste mail samler op og giver dig tips til litteratur og websites, som du med fordel kan fordybe dig i efterfølgende. 

Fordelen ved guiden er, at du ikke skal forholde dig til en masse viden på en gang. I stedet får du gradvis introduktion, værktøjer og inspiration til forskellige dele af gamification-feltet. Du kan altid vende tilbage til tidligere lektioner, ligesom du har mulighed for at fordybe dig ugens emne, når det passer dig bedst. 

Bonus: Gamification-kort
Som en ekstra bonus får du et gratis sæt gamification-kort, som er udviklet af projektet med inspiration fra Kevin Werbachs For the Win (2012). Projektet har brugt kortene som benspænd i ideudviklingsprocesser og til at teste, hvordan spilelementer kan bidrage med noget positivt i udviklingen af konkrete formidlingsopgaver. Hvert kort repræsenterer et spil-element og af kortet fremgår formålet med elementet, ligesom der er et eksempel på, hvordan det pågældende spilelement i praksis påvirker en konkret aktivitet. 

Tilmeld dig den digitale gamificationguide
Guiden er gratis, og du kan være med ved at tilmelde dig nyhedsbrevet nedenfor. Du får syv mails over syv fredage og herefter stopper nyhedsbrevet. Tilmeld dig guiden/nyhedsbrev her: http://aakb.us9.list-manage.com/subscribe?u=e63a999a9637baa242de903d1&id=4920314c77  

Kommentarer (2)

26. november 2016 kl. 13:54
Hejsa
Kan se, at dette indlæg er næsten et år gammelt. Er det muligt alligevel at modtage det samlede materiale, der beskrives ovenfor?
Mvh Anette
29. november 2016 kl. 09:30
Hej Anette
Tag kontakt til enten Hjørring Bibliotekerne, Guldborgsund-bibliotekerne eller Aarhus Kommunes Biblioteker, der alle har været involveret i projektet. De kan forhåbentlig svare på dit spørgsmål.
Linket til nyhedsbrevet nederst i artiklen er stadig aktivt, så muligvis kan du også tilmelde dig der.
Venlig hilsen
Perspektivs redaktion

Skriv en kommentar