Innovation Event 2015 var en appelsin i bibliotekets turban

Af Gitte Hansen
Bibliotekar, Randers Bibliotek
19.11.2015

 

Onsdag den 18. november var der Innovation Event 2015 på Tradium i Randers – og biblioteket var med. Biblioteket var så heldige at blive inviteret med som en af de tre virksomheder og institutioner, som de 150 2.g-unge på byens HHX-uddannelse skulle arbejde med på Innovation Event 2015. Vi skyndte os at sige ja tak. 

Hvad er Innovation Event? 

De studerende har i tre måneder op til Innovation-dagen fået undervisning i metode og proces, idegenerering og innovative redskaber. Nu var det blevet tid til at afprøve teorierne i praksis. Jeg – bibliotekar Gitte Hansen – deltog hele dagen til oplæg og vejledningssessioner, og mine kollegaer teamkoordinator Birthe Hvid Iversen og udviklingschef Hans Nielsen stødte til om eftermiddagen – til præsentation og udvælgelse af den mest innovative ide. 

Randers Bibliotek prioriterede dagen højt. Det var et godt signal at sende til de unge mennesker og godt for os, at vi var flere om at lytte til og vurdere ideerne. Det blev en helt forrygende dag, og vi fik mere end indfriet vores forventninger. 

Biblioteket i godt selskab 

De øvrige virksomheder var Danske Bank og Innovation A/S, der producerer sovesofaer. Vi har gode kontakter på Tradium, hvor vi underviser op til større skriftlige opgaver. Måske var det derfor, de også tænkte på os i denne sammenhæng? Vi krævede ikke lang betænkningstid, før vi sagde ja. Vi har studerende som fokusområde på Randers Bibliotek og funderer stadigvæk over, hvordan vi fanger og rammer målgruppen bedst. Hvordan råber vi dem op? Hvordan ved vi, om vores service til dem er god nok og rammer plet? Burde vi gøre noget helt andet? 

Innovation Event 2015 var en appelsin i bibliotekets turban 

Brugerundersøgelser er dyre. De unge gider ikke besvare spørgeskemaer, og hvor finder vi nogen – og de rigtige – at spørge? På Innovation Event’en deltog 150 studerende fra 2. g på HHX. 50 af dem havde fået til opgave at arbejde med innovative forslag til biblioteket. Det var jo helt perfekt for os! Netop den slags vi har arbejdet på at opnå, og nu ville vi pludselig kunne få ideerne foræret gratis fra oven? 

I auditoriet var der fuldt hus. Vi tre inviterede virksomheder startede ud med korte ti-minutters oplæg, hvor vi præsenterede vores virksomheder, vores ”produkter” og tilbud. Bibliotekets præsentation skilte sig ud – for vi havde valgt en gennemgående figur, ”Magnus”. Magnus skal skrive DHO-opgave og er presset på tid. Hvor og hvordan vil Magnus kunne bruge bibliotekets digitale tilbud til sin opgave? De studerende har for 14 dage siden selv fået undervisning i informationssøgning, og casen blev derfor ekstra aktuel og vedkommende for dem. Lynhurtigt blev de sporet ind på bibliotekets – og dagens innovative – udfordring: ”Hvordan gør vi bibliotekets digitale tilbud til en del af Magnus’ og de studerendes hverdag?”. En bred opgave og et bredt spørgsmål – men det var helt bevidst. Ved for mange underspørgsmål ville vi styre de studerende i en særlig retning, og det ønskede vi ikke. Vi ønskede de vilde ideer, de unges og ikke ”vi voksnes” ideer. 

Flokken på 150 blev delt i tre, så 50 studerende skulle arbejde med én virksomhed/institution. De 50 blev inddelt i ti grupper à fem studerende, der fik to og en halv time til at arbejde med dagens udfordring. En del af opgaven var, at præsentationen skulle afleveres efter Pecha Kucha-princippet. Otte slides med max. altså 20 sekunders præsentation pr. slide, dvs. oplæg på max. 2 minutter i alt. Grupperne arbejdede flittigt, og flere havde brug for vejledningssnakke undervejs: ”I gør jo allerede det rigtige, hvad kan vi så finde på ekstra?”; ”Hvor finder man statistikker, så man kan se hvor mange der bruger bibliotekets hjemmeside?”; ”Jeres hjemmeside er træls – man får 700 resultater, og hvad gør man så?”.

Ti gruppepræsentationer à to minutter – sved på panden! Over middag præsenterede de studerende deres ideer, og Hans, Birthe og jeg griflede løs. Efter præsentationerne skulle vi udvælge en vindergruppe – vi havde syv minutter til nomineringen,  og der kom sved på panden! Der kom mange gode ideer, vilde ideer, skæve ideer. Spændende ideer – lavthængende frugter og ting, der kan og skal arbejdes mere langsigtet med. 

Ét er sikkert: De unge mennesker tænker helt anderledes end os ”bibliotekar-voksne”, og hvor er det befriende, udfordrende, vigtigt og lærerigt at blive mindet om! Her kommer lidt ideer i udpluk: 

  • ”Hvorfor kan man ikke bare downloade bøger og kapitler på jeres hjemmeside og lave ordsøgninger, så man slipper for at læse hele bøger. Hvorfor er jeres bøger ikke online?” 
  • ”Hvorfor hedder I Bibliotek – det er et kedeligt brand. Hvorfor hedder I ikke bare ”estudy”?”
  • ”Hvorfor laver I ikke et point-system, så man kan optjene points, hvis man låner bøger og afleverer til tiden? Pointsene kan man så bruge på biografbilletter eller lignende. Altså et lånerkort som et fordelskort?” 
  • ”Hvad med at aftale med skolen, at der til nogle af opgaverne kun skal være kilder med fra biblioteket, så vil alle jo skulle låne bøger?” 
  • ”Hvorfor søgeoptimerer I ikke meget mere, så I er nemmere at finde på Google?” 
  • ”Hvorfor er der ikke reklamevideoer om bibliotekerne, måske med kendte komikere?” 
  • ”Hvorfor er det så besværligt at blive indmeldt som låner? Hvorfor er alle studerende ikke oprettet fra uddannelsesstart?” 
  • ”Hvorfor er der ikke en knap til biblioteket på Lectio?” 
  • ”Hvorfor kan man ikke, som på Google, spørge i jeres søgefelt: ”Hvornår blev H.C.Andersen født?”. Jeg vil jo bare have svaret, ikke læse hele bogen”
  • ”Hvorfor har I ikke en Facebookgruppe med tips til os studerende, det er jo der, vi er?” 
  • ”Hvorfor har I ikke en service, hvor studerende kan få bragt bøger ud med Post Danmark?”
  • ”Hvorfor laver I ikke en bibliopedia – altså en wikipedia-version, vi kan stole på?”

Biblioteket skal (og vil!) være synlige der, hvor de studerende er! 

Vi skulle vælge en vinder, og hvor var det svært! Vi valgte en gruppe, der havde arbejdet med en ide om at integrere bibliotekets hjemmeside med studieportalen Lectio – altså så der popper link op til biblioteket på Lectio’s forside. De studerende logger på Lectio mange gange om dagen for at tjekke lektier, aflyste timer eller underviserens litteraturforslag. Hvorfor ikke præsentere biblioteket i den sammenhæng – altså når man netop har brug for biblioteket for at få fat i den bog, man skal læse? Som bibliotek vil vi gerne være mere synlige der, hvor de studerende er. Det er nemlig lige dér, hvor de er, at vi skal formidle vores tilbud. Det heldige udfald på dagen var, at de studerende netop også ønsker, at vi skal være synlige der, hvor de er: 

  • Facebookgruppe for studerende med tips og tricks 
  • Biblioteket særligt synligt og til stede på uddannelserne op til større skriftlige opgaver
  • Flere pop-ups på Lectio og på bibliotekets hjemmeside: ”Brug for hjælp fra biblioteket?” 
  • Biblioteket synligt på Lectio 
Mange lavthængende frugter – men en kamp med et støvet image

Vi fik så meget med retur, og det var SÅ spændende at få indblik i de unges tanker og deres hverdag. Der var mange lavthængende frugter, vi umiddelbart kan gå i gang med at høste, og gode ideer vi skal arbejde videre med på den lange bane. Den kedelige konklusion er desværre, at biblioteket stadigvæk kæmper med et ”støvet brand”. 
  • De unge mennesker synes at bibliotekets tilbud er besværlige at bruge
  • Det tager ALT for lang tid at læse hele bøger
  • Der er alt for meget tekst og alt for få instrukstionsvideoer på jeres hjemmeside

Ordet ”bibliotekar” eksisterer ikke i de unges optik

Tankevækkende, at de studerende under alle præsentationerne kaldte bibliotekarerne for ”vejledere” eller ”rådgivere”. Det var som om, de slet ikke kunne få ordet bibliotekar i deres mund? Måske det gammeldags bibliotekarbegreb slet ikke eksisterer i deres optik. Interessant! Skulle vi skifte gear og selv også springe væk fra det? Det var en helt forrygende innovativ dag at deltage i. Vi fortæller gerne mere om den, hvis du skulle have lyst til at vide mere. 

Vi har allerede meldt os under fanerne, når der skal laves Innovation Event næste år på Tradium. Det kunne da være genialt, hvis vi allerede til den tid har fået indført nogle af de studerendes innovative ideer. Det skal vi da! Godt at holde os oppe på, at vi konstant skal flytte os – det gør vi nu i forvejen, men aktiv brugerinddragelse i innovativ sammenhæng er bare det allerbedste! 

Vindergruppen blev inviteret på frokost i biblioteket og vil fremover blive betragtet som ”ressourcepersoner” for os/sparringspartnere, når vi finder på nyt. Tænk at kunne få en klar melding – virker det, virker det ikke, fra den målgruppe det handler om?! Sikke en fin og fornem sidegevinst for os! 

Innovation er en del af undervisningen på alle ungdoms- og videregående uddannelser, og vi tænker, at der er potentiale i for biblioteket – og for andre biblioteker – at melde sig under fanerne på flere ungdomsuddannelser. Vi har allerede en forhåndsaftale med et af byens større STX-gymnasier. Spændende! Om det bliver studerende, der kommer fokus på her, ved vi ikke endnu, men det er en GAVE, når biblioteket inviteres med i innovative sammenhænge – sådan tænker vi. 

Bare lige et tip til jer om at være opmærksomme på Innovation Events derude – spark gerne døre ind og invitér jer selv, hvis I ikke skulle være så heldige at blive inviteret. Vi er sikre på, at I er velkomne. Måske de bare ikke lige har tænkt på jer? Her fra Randers Bibliotek kan vi kun anbefale det. Vi var flyvende og høje på de gode ideer efter dagen i godt innovativt selskab. Det er et meget stort udbytte i forhold til de faktiske ressourcer, der skal bruges. Skriv gerne til undertegnede, hvis du vil vide mere. Dagens oplæg med Magnus kan I sagtens låne og genbruge. Der er også mulighed for at kigge på gruppernes slutpræsentationer. 

Glade og innovative hilsner fra Randers Bibliotek 

Birthe Hvid Iversen, teamkoordinator
Hans Nielsen, udviklingschef
Gitte Hansen, bibliotekar
Team VIDEN - gh@randersbib.dk – 87106842

 

Skriv en kommentar