Med fremtiden i fokus: Demokratiet skal rage de unge!

Af Mai Odgaard Petersen
Stud.mag./praktikant ved Hjørring Bibliotekerne
01.12.2015

 

Hvordan får man ungdommen ud af hullerne og op på de demokratiske dupper? 

I Vendsyssel får flere hundrede studerende netop nu en attraktiv mulighed for demokratisk medindflydelse. Hjørring Bibliotekerne har nemlig, med støtte fra Kulturstyrelsens udviklingspulje, igangsat projektet og læringsforløbet Demokrati – hvad rager det mig? Målet er gennem undervisning og udfordrende events at engagere og motivere de unges lyst til at involvere sig i det danske demokrati. 

Unge og demokrati 

Kulturstyrelsens Udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre har i 2015 bevilget mere end 17 millioner kroner til projekter, der vil forstærke bibliotekernes rolle i forhold til blandt andet digital formidling, børn og unge. Herunder hører indsatsområdet “Unge og demokrati”. Med en bevilget støtte på 160.000 kroner har Hjørring Bibliotekerne opstartet projektet Demokrati – hvad rager det mig? i september 2015. Projektet løber til og med foråret 2016 og kombinerer undervisning ude på uddannelserne med brugergenererede aktiviteter på biblioteket. Biblioteksrummet er en oplagt ramme for seriøs vidensdeling og -udvikling. Ikke kun for faste brugere, men også for vores alle sammens fremtid: de unge.   

Studiestartsevent som kick-off 

I starten af september deltog Hjørrings studerende i studiestartseventet HjørringLIVE 2015. Det er en årligt tilbagevendende begivenhed, der udfordrer og underholder de cirka 4.000 deltagere med byløbet The Game, hvor klasserne skal samle points og konkurrere imod hinanden. Ideen med eventet er at præsentere de unge for byens mange muligheder og tilbud i kultur- og fritidslivet. 

“HjørringLIVE var en perfekt platform for os til at komme i gang med projektet med de unge,” siger udviklingskonsulent ved Hjørring Bibliotekerne, Tone Lunden. Hun fortsætter: “Årets tema var Love Revolution, og hermed kunne vi knytte det nære, lokale og kropslige sammen med det mere indviklede, komplekse og politiske ved demokratiet, som de unge jo netop skal blive bedre til at forholde sig til og engagere sig i”. 

Med fokus på køn, familie og demokrati konstruerede man på Hjørring Bibliotekerne en post til The Game, der både søgte at igangsætte nogle vigtige tankeprocesser hos de unge, men også at motivere dem til aktivt at forholde sig til køns- og ligestillingspolitiske spørgsmål, såsom: “Hvad er definitionen på en “rigtig” familie?” og “Skal man dø, fordi man ikke er som majoriteten?”. De knap 400 unge deltagere, der kom forbi biblioteket under The Game, blev således tvunget til at tage stilling til nogle spørgsmål, der virkede både vedkommende og vigtige for det enkelte menneske. 

Man havde blandt andet allieret sig med den professionelle poetry slammer Dennis Buchleitner, der gennem en YouTube-video vist på storskærm råbte de studerende an gennem en særdeles velformuleret monolog. 

Et tværfagligt samarbejde 

Projektet er blevet til i et samspil mellem kulturlivet og undervisningssektoren og opnår herved en forhåbentligt styrket, bredere appel. Man har derudover haft faglig sparring på projektet med undervisere fra Det Informationsvidenskabelige Akademi, Helene Høyrup og Lars Konzack, og i dialog med de studerende endvidere indhentet idémateriale til dele af forløbet. Undervisningsmaterialet til projektet er udarbejdet i samarbejde med det lokale kommunikationsbureau By Mathew. 

“Vi har udarbejdet et kompendium til underviserne tilknyttet projektet, og de har med dette materiale haft mulighed for at finde ny inspiration eller andre tilgange til det stof, de sædvanligvis underviser i ude på uddannelserne,” fortæller bibliotekar Tina Kragelund og tilføjer, at de studerende i øvrigt kommer fra vidt forskellige studieretninger. Både elever fra EUC Nord, Hjørring Gymnasium og HF-kursus samt SOSU Nord deltager. 

Også internt i undervisningssammenhængen indgår det tværfaglige element, når de studerende i demokratiprojektets undervisningsforløb introduceres for samfundsfaglige såvel som retoriske og sproglige praksisser. De studerende får mulighed for at omsætte teori til praksis, når de undervejs i projektet selv skal konstruere argumentationen bag et budskab i en selvvalgt formidlingssituation. Til dette formål har Hjørring Bibliotekerne fået lavet en app. Hertil kan der uploades og afspilles videoer på tværs af uddannelserne. 

Ordets Magt med fremtidsperspektiv 

Hele undervisningsforløbet kulminerer til den store demokratifest “Ordets Magt”, der afholdes på biblioteket. Her vil de studerende deltage i workshops med bl.a. Dennis Buchleitner og stand-up-komikeren Christian Bols i front. 

Demokratifesten er en oplagt afrunding på samarbejdet med uddannelserne, forklarer Tone Lunden og uddyber: "Eleverne kommer helt tæt på den performative del såvel som den kreative og agitatoriske arbejdsproces, der ligger bag dét at skulle ud med noget og overbevise via ordets kraft. Her får de mulighed for at arbejde sammen med nogle meget dygtige og professionelle folk".

Hun påpeger, at projektet dog ikke slutter med demokratifesten – tværtimod. Der er nemlig afsat en pulje på 10.000 kroner til de elever, der måtte ønske at bruge det, de har lært ude på uddannelserne i forbindelse med demokratiprojektet, til selv at skabe én eller flere aktiviteter på biblioteket. 

Fremtidsperspektivet i Demokrati – hvad rager det mig? er ikke kun, at de unge forhåbentlig får lyst og motivation til medindflydelse. De får også lejlighed til at medtage det, de har lært, til virkelighedens verden via biblioteksrummet. Vi giver dem muligheden for her i løbet af foråret 2016 at skabe og facilitere brugerdrevne aktiviteter for og med de unge selv," afslutter Tina Kragelund. 

For flere oplysninger omkring projektet kontakt venligst:
Tone Lunden: tone.lunden@hjoerring.dk / tlf: 7233 4839
Tina Kragelund: tina.kragelund@hjoerring.dk / tlf: 7233 4834

 

Skriv en kommentar