Design og kreativitet i børnebiblioteket – nye kompetencer i spil

Af Heidi Drasbek Martinussen
Teamleder af Team Børn ved Odense Centralbibliotek
29.01.2016

 

Hvordan styrker det børnebibliotekets virksomhed at have forskellige faggrupper ansat, og hvordan kan forskellige fagligheder supplere hinanden?

I børnebibliotekerne ønsker vi hele tiden at pirre børnenes nysgerrighed for bøgernes verden. En af måderne, man kan gøre det på, er at bringe bøgerne til live og at vise børnene hvilke fantastiske væsener, der findes inde i bøgerne. Og her spiller faglighed inden for design, kunst og kreativitet en helt særlig rolle.

I børnebiblioteket på Odense Hovedbibliotek har designer og kunstner Laura Rytter brugt det meste af efteråret 2015 på at modellere og skabe fantastiske væsener kendt fra børnelitteraturen. Det har givet noget helt unikt og bidraget med en originalitet og kreativitet, som har appelleret utroligt meget til børnenes fantasi og samtidig gjort dem interesseret i bøgernes verden på en ny og anderledes måde.

Nedenfor følger en lille beskrivelse af nogle af de aktiviteter, som man har kunnet opleve ved børnebiblioteket i Odense det sidste halve års tid. Alle er helt konkrete eksempler på hvordan, man med afsæt i bøgerne og med supplerende fagligheder kan skabe små verdener, som fanger børnenes opmærksomhed og giver dem en anderledes oplevelse på deres børnebibliotek.

Drageværksted

I sit værksted midt i børneudlånet skabte Laura Rytter massevis af søde og også lidt uhyggelige drager. Børnene blev opfordret til at komme og kigge på og bygge deres egen lille drage i modellervoks. Der var stor interesse for værkstedet, og det gav et særligt liv i børneudlånet, når børnene nysgerrigt spurgte ind til teknikkerne bag opbygning af de store drager i papmaché. Laura fortalte entusiastisk om byggeteknikker og om den børnelitteratur, som dragerne var sprunget ud af, om dragen Katla fra Brødrene Løvehjerte, om drager fra Harry Potters univers og mange flere. 


Små og store drager fra efterårets drageværksted i børnebiblioteket

Det Forbudte Bibliotek – Harry Potter Festival 2015

Harry Potter-festivalen havde behov for en ny aktivitet, idet Historiens Hus i Odense, som tidligere har indeholdt aktiviteten »Skolestart på Hogwarts«, i 2015 ikke længere kunne gennemføres af den sædvanlige samarbejdspartner. Laura Rytter trådte til med kort varsel og udtænkte, planlagde og gennemførte en ny aktivitet i Historiens Hus. Det Forbudte Bibliotek åbnede i 2015 dørene op for Den Hemmelige Afdeling. Her var nogle bøger så farlige, at de skulle holdes i bur. Andre bøger dannede paryk på fantastiske skulpturer. Der var botaniske bøger, usynlige bøger, bøger hvor havfruehaler voksede ud af siderne, bøger med svævende nøgler og bøger med masser af magi.

Ca. 3.500 børn og voksne var igennem Det Forbudte Bibliotek de to dage, det var åbent under Harry Potter Festivalen 2015. Børnene var meget begejstrede og løste opgaverne med stor entusiasme. Aktiviteten har efterfølgende fået stor ros i diverse evalueringer og spørgeskemaundersøgelser.


Magiske bøger fra Det Forbudte Bibliotek – Harry Potter Festival 2015

@Vinterbogen – en Instagram-julekalender med børnebogsanbefalinger

Ved juletid fik børnebiblioteket sin helt egen Instagram-julekalender. »Vinterbogen« viste 24 små situationer, hvor miniature-polardyr anbefalede gode børnebøger. Børnebibliotekarerne udvalgte hvilke børnebøger, de små dyr skulle anbefale. Laura skabte de mange dyr i almindeligt ler, tørret og malet med akrylmaling.

De små polardyr kunne samtidig ses på en udstilling midt i børnebiblioteket i hele december og januar. I december blev hver »låge« i kalenderen åbnet på Instagram, og til hver dag blev der lavet et lille postkort med billedet på, som også blev hængt op i børnebiblioteket. De 24 små historier og boganbefalinger kan stadig ses på Instagram @Vinterbogen og på www.laurarytter.dk.

Isbjørnene læser »Isbjørnen der fjollede« – en af lågerne fra Instagram-julekalenderen @Vinterbogen

Alt i alt har det givet noget helt særligt til børnebiblioteket at have en helt anden faglighed inde »i maskinrummet« og være med til at udtænke og udvikle aktiviteter. Når børnelitteraturen skal gøres levende for de mange besøgende børn i børnebiblioteket, kan forskellige fagligheder fint supplere hinanden og sammen skabe noget fantastisk.

Børnebibliotekarerne har en stor viden om bøgerne og en masse idéer til aktiviteter, som tager udgangspunkt i bøgernes verden. Når det så sættes sammen med faglighed inden for design, kunst og kreativitet, opstår der noget helt magisk, som børnene elsker.

 

Skriv en kommentar