Biblioteket formidlet klods for klods: en LEGO stop motion-produktion

Af Christian Lauersen
Chef, Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek, Københavns Universitetsbibliotek
24.10.2016

 

Hvert år i slutningen af august og starten af september starter hundredtusindvis af nye studerende på universiteter og andre uddannelsesinstitutioner rundt omkring i verden. Bibliotekerne gør i den forbindelse en kæmpe indsats for at nå ud til de nye studerende og formidle bibliotekernes servicer og tilbud. Nye studerende kan dog være et hårdt publikum: Mange af dem starter et helt nyt liv, og biblioteket er meget sjældent centrum for det – de har travlt med at finde ud af, hvem de skal hænge ud med, hvor undervisningslokalerne ligger, og hvordan deres skema er skruet sammen. På Københavns Universitetsbibliotek har vi fundet en måde at nå dem uden at skulle trække dem igennem en 45-minutters biblioteksintro i et auditorium. Konceptet er bygget i LEGO.

En kompleks bibliotekshistorie forsimplet med klodser

Københavns Universitetsbibliotek består af seks fakultetsbiblioteker, 18 institutbiblioteker og en bred vifte af forskellige servicer og systemer. Som biblioteksmennesker har vi en stærk tro på, at vores servicer er relevante og til stor gavn for brugerne. Men hvordan formidler man dette til nye studerende, som i intro-ugerne lider af lige dele informations-overload og rusturs-tømmermænd, og som i det hele taget forsøger at finde hoved og hale i deres nye studieliv?

Først og fremmest bør man ikke formidle hele biblioteket og alle dets servicer til dem på dette tidspunkt. Vi forsøger at fokusere på, hvad de har brug for at vide, når de lige er begyndt, og det involverer ikke nødvendigvis alle de listige tricks om boolske operatorer og faglige databaser. Den slags kan med fordel vente til, de har behov for det i forbindelse med deres første opgave. På Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek fanger vi dem med små 15-minutters obligatoriske introduktioner kombineret med it- og studievejledninger, hvor de blot får den mest basale information at vide: Hvem vi er, hvor vi ligger, hvornår vi har åbent, pensumlitteratur, wi-fi, og at vi er der for dem, når de senere i deres studie får behov for vejledning og mere udvidet service. På fakultetsbiblioteks- og institutbiblioteksniveau fungerer dette glimrende, men universitetsbiblioteket er en lidt anden og mere kompleks historie – i hvert fald i København.

På Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek lavede vi for et par år siden en lille LEGO stop motion-film, der på cirka tre minutter introducerede biblioteket. Vi viste filmen under vores 15-minutters introduktioner. Den havde en fantastisk virkning på de nye studerende – ikke fordi de nødvendigvis kunne huske særlig meget af det, der blev formidlet i filmen, men fordi de alle elsker LEGO, og sådan efterlod vi os et markant og positivt indtryk af biblioteket. De nye studerende havde fået relevant faktuel biblioteksinformation fra introen og samtidig en positiv første fornemmelse af mødet med deres bibliotek. Hvorfor? Fordi LEGO er et ret stærkt og positivt brand, der signalerer kreativitet og leg, og når det mixes med bibliotekets lidt mere seriøse brand som et sted for viden, læring og fordybelse, fungerer det rigtig godt som en første markør over for de nye studerende. LEGO er tilmed et globalt og visuelt meget letgenkendeligt brand, der vækker genklang og god respons hos de mange internationale studerende, som hvert år starter på Københavns Universitet.   

Se filmen for Københavns Universitetsbibliotek her. Og filmen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek her.

Hvordan?

Filmene er lavet med stop motion-teknik, der fungerer på den måde, at man tager et billede af et objekt, for eksempel en LEGO-figur; derefter flytter man figuren en lille smule og tager så et billede til, flytter lidt, endnu et billede og så videre. Når man samler billederne og afspiller dem i en kontinuerlig sekvens, skaber det en illusion af bevægelse. Begge film er lavet med en iPhone 5 og den gratis stop motion-app iMotion. Lyd og tale er blevet optaget direkte på en almindelig Macbook og efterfølgende redigeret i iMovie. Til arbejdet med scenografien havde vi etableret et lille »LEGO Lab« i et mødelokale på biblioteket, og som baggrundscenografi havde vi taget billeder af forskellige bibliotekslokationer, der så var kopieret op og klistret på pap.

Impact

En stop motion-biblioteksfilm i LEGO er dog ikke det vigtigste kommunikationsværktøj til at nå nye såvel som gamle studerende. Det bedste middel er uden tvivl de dygtige og hårdtarbejdende biblioteksansatte, der møder de studerende ansigt til ansigt, byder dem velkommen og hjælper dem i gang med deres studie og gang på biblioteket. Men vi tror, ​​at denne lille LEGO-film – kombineret med bibliotekets medarbejdere og de andre aktiviteter, vi laver i studiestarten – kan være med til at bygge en lidt stærkere bro mellem de nye studerende og bibliotekerne. Første gang, vi viste den, var til en intro i et auditorium for 80 nye studerende fra statskundskab. Efter filmvisningen var der stående applaus fra salen, og det er helt sikkert aldrig sket til en biblioteksintro hos os før.   

LEGO-filmen om Københavns Universitetsbibliotek er dags dato set over 5.000 gange og filmen for Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek små 4.000 gange. Filmene har desuden vundet ganske stor bevågenhed i det internationale bibliotekssamfund, og vi har været uden for landets grænser og holde oplæg om, hvordan man kan fortælle bibliotekshistorien ved hjælp af små klodser. Flere biblioteker har ladet sig inspirere og lavet deres egne LEGO-film – blandt andet denne fra Ball State University Libraries.

»To invent, you need a good imagination and a pile of stuff«, sagde Thomas Edison engang. LEGO fungerer glimrende i den forbindelse. 

 

Skriv en kommentar