Ønskebiblioteket fylder 5 år

Af Stine Hoffmeyer
Bibliotekar, Bibliotekshuset Rodosvej, Københavns Biblioteker
07.11.2016

 

I november måned 2011 startede Bibliotekshuset på Amager som de første i landet et helt nyt koncept kaldet »Ønskebiblioteket«, hvor brugerne fik mulighed for at komme til personalet med alverdens tanker og idéer til, hvordan deres yndlingsbibliotek skulle se ud.

Inspirationen kom fra Stadsbiblioteket i Malmö, hvor en gruppe børn havde skrevet deres ønsker til en ny tweens-afdeling på en masse farvestrålende post-its, som personalet havde samlet og hængt op på en stor væg i biblioteket. Bibliotekshusets personale tog idéen med hjem og forvandlede den til et permanent bibliotekskoncept, der altså nu har eksisteret i et halvt årti.

International opmærksomhed
Konceptet fik fra begyndelsen stor bevågenhed i både det danske og internationale bibliotekslandskab, idet Perspektiv samt flere lokale medier gav det en flot omtale. Samtidig valgte en amerikansk biblioteksblogger at poste et indlæg om Ønskebiblioteket, der senere blev omskrevet til en artikel på en indonesisk hjemmeside. I oktober 2013 fik Bibliotekshuset desuden besøg af en gruppe ansatte fra Malmö Stadsbibliotek, der pludselig bestemte sig for at tage over sundet for at se og høre om det ønskekoncept, de nogle år forinden selv – ganske uvidende – havde leveret en stor del af inspirationen til. 

Logo tegnet af grafisk designer Marie Louise Heger

Behandling af ønskerne
Ønskebiblioteket går i al sin enkelhed ud på, at brugerne må komme til personalet med alle ønsker mellem himmel og jord, som de skriver på post-its. Disse hænges op på siden af kaffeautomaten i midten af biblioteket, der også i sin tid kom til huset som et stort og konstant tilbagevendende ønske. Med jævne mellemrum tager personalet ønskerne ned og diskuterer internt, hvad der kan lade sig gøre at opfylde. Nogle ønsker er ligetil, mens andre må vente til, pengene er der. Nogle ønsker kan kun opfyldes delvist, mens endnu andre – enten af økonomiske eller pladsmæssige årsager – ikke er mulige at imødekomme. Resultatet af ønskerne kan brugerne læse om på en responsliste, der hver måned bliver opdateret og hængt op flere steder i biblioteket. Listen publiceres også på bloggen bibliotekshuset.blogspot.com.  

Sådan går det i dag
Konceptet har lige fra starten vakt stor begejstring og interesse hos brugerne, der stadig kan finde på nye ting at ønske sig. Blandt de senest opfyldte ønsker kan nævnes: puslebord og dispenser til plastikkrus på toilettet i stueetagen, skofri-zone i småbørnsområdet, frø-bibliotek, børneloppemarkeder, nye opslagstavler til indgangspartiet, bedre skiltning flere steder, Se og Hør, Billedbladet, Børsen, Kristeligt Dagblad samt ekstra eksemplarer af fire store aviser, diverse udstillinger med særlige temaer – og så er der blevet nyindrettet i hele biblioteket for at imødekomme en lang række ønsker om flere siddepladser og et mere zone-inddelt bibliotek. Sidstnævnte proces fortsættes i de kommende måneder, hvor flere af møblerne blandt andet vil blive udskiftet med hjælp fra en konsulent i BCI.

Kaffeautomaten drives af firmaet Frisk-Matic, mens pengene til selve installationen er doneret til Ønskebiblioteket af advokat Marianne Steiness fra MLS LAW på Amager. 

 

Skriv en kommentar