Om at ’tyvstjæle’ andre bibliotekers projekter

Af Bettina Boddum
Børnebibliotekar på Randers Bibliotek
11.04.2016

 

På Randers Bibliotek har vi med stor succes lavet pop-up-eksperimentarium for tre 8.-klasser. Kort fortalt er pop-up-eksperimentariet en ny måde at undervise i kildekritik. Eleverne kommer ned på biblioteket som ved vanlig biblioteksrundvisning og -undervisning. Men undervisningen er vendt på hovedet, og teorien om flipped classroom er i centrum. Eleverne bliver iført kitler og er digitale forskere for en dag ud i kildekritikkens forunderlige verden. I løbet af fire timer øver de sig i at iføre sig kildekritiske briller. De fire timer er spicet op med både leg og bevægelse.

Del din viden

Da vi havde afprøvet konceptet med stor succes på de tre 8.klasser, var der kollegaer, der mente, at konceptet var så genialt, at det burde deles på ’Del din Viden’. En anden kollega mente, at det måske var forkert, eftersom vi har »tyvstjålet konceptet fra Vesthimmerlands Biblioteker«. Det er da egentlig et lidt spøjst udtryk i denne forbindelse – at have »tyvstjålet« noget. Som sådan har vi ikke stjålet noget. Vi har brugt et rigtig godt og gennemprøvet koncept, som Vesthimmerlands Biblioteker har brugt rigtig mange ressourcer og projektpenge på at lave.

Det fik mig til at tænke, at vi da skal blive bedre til at bruge hinandens projekter. På alle biblioteker i Danmark gemmer der sig rigtig meget guld, som er lige til at gå til for os andre. Bibliotekets tilbud står for kvalitet, og derfor giver det så god mening at bruge andre bibliotekers velafprøvede koncepter.

Besøg på Aars Bibliotek

Idéen om at lave et anderledes forløb for undervisning i kildekritik startede lidt tilfældigt med at høre en appetitvækker i forbindelse med en konference om skolesamarbejde. Dernæst læste vi en masse om konceptet og mailede med de implicerede. Til sidst besøgte vi Jette og Randi på Aars Bibliotek og fik en god snak med dem. De har afprøvet konceptet adskillige gange og havde gjort sig gode erfaringer, så de kunne give os en masse do’s and don’t’s. Det gav os en bedre fornemmelse af projektet og mod på at gå i gang med at afholde pop-up. Da dagen kom, og vi skulle afholde det første pop-up, havde vi ro på. Det var næsten som om, vi havde prøvet det før – så meget havde vi lært.

Både elever, lærere og bibliotekarer var enige om, at denne form for undervisning er både god og en anderledes måde at blive klogere på kildekritik. I vores evaluering af forløbet kom vi på en lille ændring, der kan gøre forløbet endnu bedre. Den erfaring deler vi naturligvis med ophavsmændene fra Vesthimmerlands Biblioteker. Det står dem frit for at bruge ændringen. Det er endnu et bevis på, hvor vigtigt det er at videndele på tværs og dele vores erfaringer.

Vil I vide mere?

Vores erfaringer med at bruge et andet biblioteks velafprøvede koncept er hermed givet videre. Vi står gerne til rådighed, hvis dit bibliotek får lyst til at teste pop-up-eksperimentariet eller nogle af vores mange andre spændende og gennemtestede tilbud til folkeskolen.

 

Kommentarer (1)

14. april 2016 kl. 09:55
Hej Bettina
Herligt og opløftende at høre, at I har haft succes med at "tyvstjæle" vores projekt, og tak for de pæne ord.
Vi er kun glade for - og lidt stolte af - at andre biblioteker kan bruge et koncept, vi har udviklet. I Danmark har vi indenfor biblioteksverdenen en lang og god tradition for at dele vores landvindinger med hinanden, og det er meget vigtigt, at vi fastholder den. Vi har fået midler fra Kulturstyrelsens udviklingspulje til PopUpEx, som i lighed med mange andre spændende projekter er publiceret i projektbanken: http://projekter.kulturstyrelsen.dk/

Skriv en kommentar