Bogen i bevægelse – på Hjørring og Frederiksberg Bibliotek

Af Anne Heidmann og Pernille Jespersen
Børnebibliotekarer ved Hjørring Bibliotekerne
29.06.2016

 

At styrke den sproglige udvikling og nye formidlingsgreb

Hovedformålet med projektet Bogen i bevægelse har været at sætte fokus på børns relationer til litteraturen samt at styrke førskolebørns sproglige udvikling. Ønsket har været at bringe bogen og barnet tættere sammen i det daglige biblioteksliv – at sætte bøgerne i fokus for at gøre læsningen til en social og lærerig oplevelse. Samtidig har projektet fokuseret på sprogstimulering af førskolebørnene ved hjælp af nye formidlingsgreb, hvor mødet børn imellem samt mellem børn og voksne er udsprunget af bøgernes universer.

I projektet er der udarbejdet to installationer: Rumraketten og Monsterhuset. Begge installationer er designet ud fra en fælles diskussion med deltagelse af bibliotekspersonale og scenografer. Hjørring Bibliotekerne har haft hovedansvaret for at udarbejde Rumraketten, mens Frederiksberg Bibliotek har udarbejdet Monsterhuset.

Nu letter vi

Rumraketten, der er designet af udstillingsscenograf Annemarie Fiig, var udformet som en 2,5 meter høj rumraket, som børnene kunne kravle ind i. Rumraketten kunne ”styres” via et kontrolpanel med diverse knapper, og tilknyttet raketten var desuden udklædningstøj, så børnene fik mulighed for at klæde sig ud som astronauter. Til raketten hørte også små bænke udformet som bløde, hvide skyer. Herpå kunne børn og voksne sidde, læse i en bog eller få sig en snak om rumfart, planeter og solsystemet. 

Rumraketten blev besøgt af både børnehavebørn med deres pædagoger og børn i selskab med deres familie. Børn og voksne kunne sammen gå på opdagelse og tage på rumrejse ud i biblioteksrummet. Installationen indbød hermed børn og voksne til at indgå i samtaler omkring rummet, universet og ikke mindst bogens forunderlige verden.

Samtidig blev der aktivt gennem leg arbejdet med at styrke den sproglige udvikling hos børnene.
Udover at lege og tage på oplevelse i rumraketten var der udarbejdet fire forskellige emneposer, som børn og voksne kunne låne på biblioteket. Posernes emner var følgende: »Rejsen til Jorden«, »Rumrejsen«, »Robotternes verden« og »Rejsen ud i rummet«. Disse poser var lavet i samarbejde med en sprogkonsulent fra Hjørring Kommune. I alle poser var der relevant litteratur, gode sproglege og spændende effekter samt en vejledning til, hvordan man kunne arbejde med posens indhold.

Der læses rum-bøger foran raketten.

Lækker monstersuppe

Monsterhuset, der er udarbejdet af scenograf Veija Luukkonen, var udformet som et monster-univers. Inden udarbejdelsen af Monsterhuset havde scenografen et møde med en førskole-gruppe, der blandt andet lavede monster-tegninger og fortalte om, hvad de synes er uhyggeligt. Et møde, der førte til flere af de aktiviteter og udtryk, der blev brugt i Monsterhuset.

Omdrejningspunktet i installationen var modsætningen mellem den virkelige verden og monstrenes verden. Det giver et fokus på nysgerrighed, dialog med voksne og andre børn samt sprogudvikling.
Samtidig har der været fokus på, at installationen lægger op til en række ur-lege. For eksempel far, mor og børn, udklædning og køkkenleg. Dette blev blandt andet understøttet af »Monster-TV«, hvor børnene kunne fortælle monsternyheder, køkkenet med ulækkert mad, sengen, hvorunder monstrene boede, og kufferten, hvor mini-monstrene boede.

Monsterlæsning i Monster-TV.

Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.


 

Skriv en kommentar