Projektet Den hemmelige skrift

Af Morten Rindom Nielsen
Bibliotekar i Team Læring
16.05.2018

 

Projektet Den hemmelige skrift er et kulørt læringskoncept. Første fase af projektet (2017) er lavet i samarbejde med Munkevængets Skole.

I næste fase (2017-20) deltager yderlige to skoler, så vi bliver folkebibliotek og tre skoler. Samarbejdet skal gerne resultere i tre manuskripter, hvori Den hemmelige skrift er krydderiet, der gør læringen varieret og aktiv. Rammerne for projektet er bl.a. den åbne skole, understøttende undervisning og 21st Century Skills.

I konceptet indgår 30 uv-lamper, en klasse, et mørkt rum, usynlig skrift, låse, musik og andre artefakter, der omdanner et almindeligt lokale til en anderledes læringsarena.

Konceptets mål er at blive mobilt og skal derfor kunne dukke op forskellige steder. Læringsindholdet skal kunne varieres og tilpasses det "pensum", der vælges.


SCENEN SÆTTES
Men hvad handler konceptet om? For at svare på det spørgsmål, sætter vi scenen fra sidste test.

“Velkommen til 7.B fra Munkevænget Skole. De næste tre timer på Kolding Bibliotek skal handle om digital dannelse og kildekritik. Den første del består af et lille oplæg, hvor I bliver klædt på til det, I skal arbejde med resten af dagen: kildekritiske begreber, online kommunikation, digitale profiler og digitale fodspor.

I anden del skal I ind og udforske et mørklagt lokale bag døren her. I lokalet har Rejse-Ole boet. Forskeren og multigeniet Rejse-Ole har boet på Kolding Bibliotek. Han forskede bl.a. i kildekritik… men nu er Ole forsvundet! Pist væk er han!!? Al hans forskning er dog ikke gået helt tabt. I skal om lidt ind i Rejse-Oles kammer og finde Den hemmelige skrift. Hans forskning er skjult i kufferter, tasker og andet af hans rejsebagage. I skal opdeles i holdX og holdY. I skal battle om at finde jeres holds opgaver hurtigst muligt, og I skal lænkes sammen i grupper med elastiksnore, da tyngdekraften i lokalet kan være ustabil.

Der er også lige et par regler, inden I går ind: I skal bruge hovedet og må ikke bruge vold. I må ikke lyse hinanden i øjnene med uv-lamperne, og råber én i jeres sammenlænkede gruppe stop, så skal alle stoppe.

Når I har fundet Oles forskning, skal I gå ud af lokalet og knække koden ved hjælp af A-K alfabetet1. Efter den hemmelige skrift er blevet lokaliseret, og I har knækket alle koderne, skal I bruge det, I har fundet, til opgaveløsning og cases i mindre grupper. Vi samler op afslutningsvis med fremlæggelse og evaluering.”

Se grafisk overblik over læringsforløb: https://padlet.com/nalar/denhemmeligeskrift

Tæt samarbejde
Det indhold, som eleverne fra 7. klasse fandt i Rejse-Oles kufferter var et pensum, som var udvalgt sammen med PLC’ere2 fra Munkevængets Skole. Pensum stammede fra skolens årshjul.

Det er en af styrkerne ved konceptet, at rummet, låse og kufferter kan programmeres til forskellig pensum for indskoling, mellemtrin eller udskoling. Det handler blot om, hvilket pensum, der vælges.

DOGMER OG MOBILITET
Den hemmelige skrift skal kunne dukke op hvor som helst, når som helst. Konceptet skal altså f.eks. kunne trylles frem på den lokale skole i Vamdrup eller Vester Nebel - eller hvor der er et almindeligt lokale til rådighed, som kan mørklægges. En stor og højt prioriteret udfordring i projektet er altså med andre ord et meget ambitiøst krav om mobilitet. For at kunne effektuere det, er der en række krav til, at udstyret skal kunne fragtes, opsættes og nedtages i forskellige typer rum på mange forskellige lokationer.

Dogmer:

Alt udstyr til Den hemmelige skrift SKAL kunne:
● Transporteres i en personbil, hvor der også er plads til to personer
● Fragtes fra bil til lokale på to sækkevogne eller sammenklappelige trækvogne
● Indrette et lokale på under 20 minutter
● Nulstille lokalet på under 20 minutter
● Rummet skal kunne mørklægges
● Rummet må ikke indeholde forhindringer, som for eksempel trapper man kan snuble over.


Når vi ankommer til et rum og skal indrette Den hemmelige skrift er alle koderne og opgaverne skrevet på forhånd på kufferter, muleposer, attachemapper osv. Det vil sige, at når vi tømmer de to sækkevogne læsset med kufferter, 50 muleposer m.m. så skal artefakterne bare spredes rundt på borde, stole, stumtjenere - eller hvad der nu er i det eksisterende lokale.

ENKELTHED OG UV-LYSSHOW
Da mobilitet er så højt prioriteret har det betydet, at vi har fravalgt spektakulære og avancerede løsninger, som man meget ofte finder i et typisk Escape Room3. Der er f.eks. ikke ledninger med strøm, der skal forbindes på en bestemt måde for at aktivere en skjult dør eller lignende vilde installationer.

De væsentligste effekter er mørket, rejse-Oles efterladte rejse-artefakter og et stort antal uv-lamper i hænderne på de besøgende deltagere. Det er billige effekter, som giver et slags brugergenereret lysshow i et slags rejse-hittegodskontor landskab, som skaber den særlige oplevelse.

FREMTIDEN
Første fase af projektet er finansieret af Jens Holms Biblioteksfond.

I næste fase (2018-2020) har vi søgt og modtaget penge fra Kolding Kommunes “Skole/Kultur pulje”.

I fase to fortsætter samarbejdet om Den hemmelige skrift med to partnere mere, så projektet nu tæller Vamdrup Skole, Munkevængets Skole, Musikskolen plus Kolding Bibliotekerne, hvoraf sidstnævnte er tovholder. Vores fælles mission er at samskabe og teste yderligere tre manuskripter/læringsforløb med hvert deres indhold med henblik på at kunne udbyde et bæredygtigt skoletilbud til alle skoler i Kolding. Musikskolens rolle bliver at lave musik til Den hemmelige skrift. Musikken bliver en del af manuskriptet og totaloplevelsen.

Vi kommer også til at arbejde videre med den udfordring at lave forskellige typer lokaler om til læringsarenaer med Den hemmelige skrift. Endvidere arbejder vi videre med at understøtte 21st Century Learning Skills4 Den hemmelige skrift skal understøtte skolens faglige mål, heriblandt særligt de tværgående temaer ’Innovation og entreprenørskab’ samt ’IT og medier’.

Spørgsmål til projektet kan rettes til biblioteksformidlere Nanna Lykke Larsen nalar@kolding.dk eller Morten Rindom Nielsen morn@kolding.dk.

Læs mere på projektets hjemmeside www.koldingbib.dk/hemmeligeskrift
1) Læs mere om A-K koden: http://spjdrpedia.dk/wiki/A-K_kode
2) Forkortelsen PLC står for Pædagogisk Lærings Center. PLC’ere kan også benævnes skolebibliotekarer
3) Inspirationskilde til projektet. Eksempel Fra ”Mystery makers”, som er escape room-pionerer i Danmark: http://mysterymakers.dk/om-mystery-rooms/
4) Mere 21st Century Learning Skills på: https://www.emu.dk/modul/21st-century-learning-skills#
 

Denne artikels emner

Børnekultur
Formidling

Skriv en kommentar