Borgerservice skaber ikke flere lånere

06-10-2009 af
Det er de mest ivrige biblioteksbrugere, der får glæde af bibliotekernes borgerservicetilbud. Det viser ny rapport, som evaluerer på hvordan det går med at få borgerservice integreret på biblioteket.
Bare fordi man skal have et nyt pas, er det ikke sikkert, man gider låne en bog til rejsen. Sådan lyder en af konklusionerne i en rapport fra Danmarks Biblioteksskole, der evaluerer på, hvordan det er gået med at integrere borgerservice på en række biblioteker rundt omkring i landet.

Der er nemlig ikke blevet skabt flere biblioteksbrugere de steder, hvor borgerservice er rykket ind. Det vil altså sige, at den synergieffekt, man håbede på, er udeblevet. Til gengæld er der andre væsentlige succeser, som er værd at nævne. For eksempel oplever de ansatte ikke at der er en konflikt mellem myndighedsopgaver og serviceopgaver, og borgerne støtter ifølge rapporten beslutningen om at lægge borgerservice på biblioteket.

I kommunerne tyder meget på, at man er glade for ordningen. For eksempel har Århus Kommune valgt at borgerservice nu permanent skal ligge på en række lokalbiblioteker.

Download rapporten Borgerservice og lokalbiblioteker her http://db.dk/forskning/default.asp?cid=24658

Kommentarer (1)

13. oktober 2009 kl. 15:39
jeg medgiver en god ide son længe har været i mine tanker




venlig hilsen
Jørgen Nissen

Skriv en kommentar