Københavnsk brugerpanel smækker med døren

29-04-2009 af Anette Lerche
Københavns Hovedbiblioteks brugerpanel har nedlagt sig selv i protest over biblioteksledelsen, som den kalder arrogant og udemokratisk. Ledelsen er uforstående over for beslutningen.

 I et åbent brev til kulturborgmester Pia Allerslev, skriver det nu forhenværende brugerpanel på Hovedbiblioteket i København:
»Som aktive og engagerede borgere i Københavns Kommune mener vi, at De kan anvende Deres tid mere hensigtsmæssigt end at lægge øre til en leder, der udtrykker fortidige og udemokratiske holdninger til kommunens borgere og brugere.«

Brevet er refereret på Politiken.dk og er kulminationen på en strid mellem det rådgivende brugerpanel på Københavns Hovedbibliotek og bibliotekets ledelse. Rådet føler ikke, at bliver taget med på råd og nu nedlagt sig selv i protest. Torsdag den 30. april skal Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune se nærmere på en redegørelse fra leder af Hovedbiblioteket, Pernille Schaltz.

Konflikt om indretning
Tidligere panelmedlem Flemming Johansen siger til Politiken, at ledelsen ikke har udvist noget ønske om dialog og kalder den arrogant.
Pernille Schaltz tager alligevel kritikken forholdsvis roligt.
- Jeg synes, jeg har gjort alt, hvad jeg kan for at komme gruppen i møde. Jeg har forsøgt at skabe en god dialog. Konflikten handler især om nyindretningen af stueetagen, hvor brugerpanlet var meget inde over i starten af processen, og hvor det var meget utilfreds med de ideer, der kom på bordet, forklarer Pernille Schaltz.
- Til et møde i januar talte panelet om manglende kommunikation, og vi begyndte derfor at sende interne mails til panelet og indkaldte til flere møder, men det gjorde ikke panelets medlemmer tilfredse, og de har nu meldt sig ud, siger hun.
 
Digital ris og ros kasse
Det tidligere panel nævner som eksempel på ledelsens udemokratiske tilgang, at ledelsen har nedlagt den ris og ros kasse, der var opstillet på Hovedbiblioteket. En kasse, der ifølge et referat fra et brugerpanelmøde senest i marts 2009, dog skal erstattes af en funktion på hjemmesiden, hvor det er muligt at maile ledelsen og formanden for panelet ris og ros.
- Mit job som chef er at udvikle tilbud til brugere og især gruppen, af ikke-brugere, der også findes. Derfor vil jeg også arbejde på en fortsat øget brugerinddragelse og have disse ting i tankerne, når vi til efteråret skal i gang med at hverve medlemmerne til et nyt bruger-panel, siger Pernille Schaltz.
- De brugerråd, der findes på andre af kommunens biblioteker, fungerer virkelig godt. Så det er trist, at det skal ende sådan her på Hovedbiblioteket, siger hun.

Skriv en kommentar