Århus imod biblioteker uden bibliotekarer

18-01-2010 af Anette Lerche
I Århus har bibliotekarernes bekymring over det stigende antal betjeningsløse biblioteker fået en stemme. Tillidsrepræsentant Karin Jensen siger til Århus Stiftstidende, at bibliotekarerne selvfølgelig er imod biblioteker, der holder åbent uden bibliotekarerne.
Det er ikke kun i Århus, at brugerne skal betjene sig selv. Også i Gjern har brugerne haft mulighed for at taste en pinkode og få adgang til samlingerne, selvom bibliotekareren havde fri. Arkivfoto: Flemming Jeppesen.
»Brugeren får en ringere service«, sådan opsummerer tillidsrepræsentant Karin Jensen resultatet af to århusianske forsøg med selvbetjening. I Skødstrup skal brugerne selv låse sig ind, når der er selvbetjent åbningstid på kombibiblioteket. På Sabro Bibliotek er det brugerne selv, der står for udlånet om lørdagen.
»Selvfølgelig er vi imod, at bibliotekerne holder åbent uden personale«, siger Karin Jensen, der peger på, at hun forudser problemer, fordi der ingen faglig vejledning er til brugerne, og ingen hjælp at hente, når selvbetjeningssystemerne går ned.
Rolf Hapel er forvaltningschef i Borgerservice og Biblioteker i Århus Kommune, og han peger på, at selvbetjeningsbibliotekerne er et supplement til de eksisterende biblioteker.
»Det er en måde at skabe rammerne for et godt sammenhold i civilsamfundet. Jeg ser ingen konflikt i det«, udtaler han blandt andet til Århus Stiftstidende.
Læs hele artiklen på http://www.stiften.dk/article/20100117/AAS/701179964

Kommentarer (1)

19. januar 2010 kl. 10:03
Jo mindre en biblioteksfilial er, jo vigtigere er tilknytningen til een fast medarbejder, der kender filialen og dens brugere, men det arbejde, som vedkommende medarbejder laver for filialen f.eks. på hovedbiblioteket kan godt være vigtigere for filialens trivsel, end medarbejderens fysiske tilstedeværelse på filialen hele tiden.

De gamle sognebiblioteker døde ikke på grund af medarbejdernes uduelighed, men fordi der altid stod de samme bøger på hylderne. Har man øje for, hvad der specielt er behov for i et filialområde og løbende flytter rundt med materialerne, sådan at der hele tiden står noget nyt, og man samtidig har de gode muligheder for at bestille det, der ikke står på hylderne, så tror jeg at det måske ikke er så vigtigt at der hele tiden er en medarbejder til stede. En ordentlig materialepleje er det vigtigste, når det drejer sig om de mindste steder.

Skriv en kommentar