Det er dyrt at være hjælpsom

04-01-2010 af Tania Kejser
Flere biblioteker hæver gebyret for at aflevere for sent. Brugerne er blevet bedre til at aflevere til tiden på grund af bibliotekernes sms-servies - og det kan mærkes på pengepungen.
Flere og flere brugere benytter sig af servicen om at modtage en sms eller mail når afleveringsfristen nærmer sig, og det kan bibliotekerne nu mærke på pengepungen. Alene i København har man mistet en million kroner om året siden 2006. Det skriver Information i dag.

Derfor går det nu ud over de brugere, som stadig afleverer for sent. Flere kommuners biblioteker hæver gebyrerne, og i København koster det fra nytåret 100 kroner at aflevere mellem 15 og 21 dage for sent i stedet for 80 kroner, som det gjorde tidligere. Også Fredensborg Kommunes biblioteker har sat prisen op. Her har man mistet 100.000 kroner om året, og det betyder, at det koster 80 kroner at aflevere mellem otte og 21 dage for sent, hvor man før skulle slippe en 50´er.

Kommentarer (3)

5. januar 2010 kl. 11:03
Mon der er nogen der har regnet på, hvad bibliotekerne sparer i forhold til indkøb af materialeeksemplarer? Det må alt andet lige, være nødvendigt med færre eksemplarer, når de kommer hjem til tiden.
7. januar 2010 kl. 09:27
Det er egentlig også lidt sørgeligt, at mange biblioteker hidtil har indregnet folks glemsomhed som en så stor del af budgettet. Jeg kan godt huske debatten for noget tid siden, hvor nogle biblioteker faktisk slet ikke ville sende påmindelses-sms'er/mails netop af denne grund.

Det er en lidt sørgelig udvikling og virker på mig som et kompromis med idealet om at være et servicemindet organ. At man lukrerer på folks fejl.
29. januar 2010 kl. 17:14
Jeg synes også at måden det bliver fremlagt på her og i dagbladene er lidt ensidig. Det kan godt være at man mange steder hæve gebyrerne for at kompensere for en mindsket indtægt, men nogle steder er det faktisk sådan, at man hæver gebyret for at få folk til at aflevere til tiden, så andre kan få gavn af meterialerne.

Skriv en kommentar