Er der plads til os?

21-01-2010 af Anette Lerche
Der er manglende forståelse for de nyuddannede og deres kompetencer, skriver to studerende fra biblioteksskolen på Del Din Viden.
Generationsskiftet kommer – det vises med al tydelig sikkerhed, når du regner på bibliotekarernes gennemsnitsalder.
 I en artikel i sommeren 2009 skrev Bibliotekspressen (Generationsskiftet kommer), at gennemsnitsalderen på en bibliotekar er 49 år, og at de fleste arbejdspladser har en meget stor andel af bibliotekarer over 50 år.

Men virkeligheden for dimittenderne fra biblioteksskolen er en anden, skriver to studerende på Del Din Viden. Det er svært at få fodfæste for de nyuddannede, de må søge mange jobs og få erfaring gennem vikariater, før det første faste job er i hus. Men trængslerne er ikke nødvendigvis forbi af den grund, for ved bibliotekslederne overhovedet, hvad de får, når de ansætter en dimittend fra biblioteksskolen, spørger de to skribenter.
 
Læs hele indlægget og kom med din mening.

Kommentarer (9)

22. januar 2010 kl. 14:46
Ja der er plads til jer. I må bare vente til der bliver en stol ledig til jer. Sådan har dette fag fungeret i mange mange år. De nyuddanede kan ikke forvente at få job og i de fleste tilfælde er afslaget begrundet i manglende erfaring.
I alle de år jeg kan huske, har jeg hørt om generationsskiftet og at der nu ville blive en masse ledige stillinger ledige. Det sker bare aldrig. For lige så snart at nogen går på pension, ja så bliver deres stilling nedlagt. Og samtidig har faget oplevet en efter fagets egen mening stor revolution på it-området. Det har betydet at der ikke er stillinger nok og så må dem med ingen erfaring bare vente. Tålmodighed, siger jeg bare.
27. januar 2010 kl. 13:23
Nyuddannede og ansættelse!

Ja det synes håbløst til tider men bliv ved - blev selv uddannet for ca lidt over 10 år siden. Gik siden ca halvandet år og var siden halvdagsvikar ved et provinsbibliotek først et halvt år og senere halvdagsvikar ved et andet provinsbibliotek. Frustrationer opstod allerede her.
Så rejste jeg til Norge i fire år og var her ansat to steder og rejste så hjem med store håb om ansættelse men efter et halvt år med masser af ansøgninger stadig intet. Og så blev det Grønland hvor jeg var et år og rejste så hjem igen og efter et halvt år fik jeg et lille vikariat på et lille uddannelsesbibliotek hvor vikariatet blev forlænget måned efter måned og dette gav virkelig frustrationer. Men så endelig var der bid og er nu i et fedt vikariat i en stor jysk kommune på det andet år og jeg er bare glad for dette og har nogle dejlige kollegaer og fine chefer. Men som i ser - vejen kan være lang
3. februar 2010 kl. 23:48
Jeg håber inderligt at I får job om ikke alt for længe! Jeg blev selv uddannet i 1984, havde været ansat (som biblioteksmedhjælper) i over 10 år da jeg var færdiguddannet, søgte ca. 115 jobs uden der var bid. Efter 6 år gav jeg op og tog uddannelse som folkeskolelærer, blev skolebibliotekar og har aldrig været arbejdsløs eller haft svært ved at få job som lærer. Men det sidder stadig i mig at jeg aldrig blev bibliotekar på et folkebibliotek. Jeg følte i mange år at systemet havde svigtet mig, men i dag vil jeg heldigvis ikke bytte! Jeg ønsker jer held og lykke i fremtiden!
11. februar 2010 kl. 12:06
ja der var engang en som hed Frei hos BF som sørgede for at lave en længst ledig liste - desværre stoppet og i dag skal man være heldig bare det at blive vikarvikarbibliotekar. Folk holder på stillingerne til de skal bæres ud åbenbart!!

Jeg synes at mange bibliotekarer og som er et decideret kvindefag ikke har været særlig solidariske overfor deres nyuddannede kolleger - desværre. Vi er en kommune her på vestkysten som kun ansætter kvinder og altid har gjort dette og vi har dog haft flere mænd indkaldt til samtale - det er sgu dårligt gjort af ledelsen. Ja de er nærmest blevet grint ud fordi de troede at vi ville ansætte disse hankønsvæsener. Desværre og der er mange biblioteker som kun har kvinder ansat så her ku man jo begynde at ansætte nogle mænd osse.

Anita Vestkysten


11. februar 2010 kl. 21:06
Der har været lidt debat omkring bibliotekarer og bibliotekernes fremtid, bundet i mangel på arbejdskraft. Der er pt. flere uddannede bibliotekarer end der er stillinger og sådan har det været i lang tid. Der er blevet uddannet langt flere bibliotekarer i år, end i de forrige år. I stedet for at satse på et øget optag på biblioteksskolen, så giv de ledige bibliotekarer der findes et opkvalificeringskursus, som ikke bunder i lønansættelse med tilskud, men som en blanding, med 2 dages arbejde og 3 dages teori. Der er efterhånden en del, der er gået igang med en ny uddannelse, fundet et job uden man bruger de bibliotekariske kompetencer. Jeg har selv anvendt denne metode, og det gav mig en masse døre, men desværre er det ikke lykkedes for mig at finde et job endnu, trods kanongode anbefalinger.
11. februar 2010 kl. 21:14
Mangler lige det, min situation er det samme som Sanne.

Jeg mangler lige at sige at jeg osse er på vej over i en del af verden, hvor jeg ved der er mangel på min arbejdskraft og jeg føler stadig at systemet har svigtet mig, eller kom med hjælpen for sent. Heldigvis kan jeg anvende nogle af de samme bibliotekariske kompetencer i samme felt, som jeg er på vej over i. Så mit råd, tænk jer om før I starter en uddannelse på biblioteksskolen, for der ikke job til alle. Ps. Generationsskiftet har der været snakket om siden jeg afsluttede for mange år siden.
En måde at sikre alsidighed er osse at ansætte alsidige medarbejdere, så biblioteket kan spejle sig i det omkringliggende samfund og så er det vigtigt at bibliotekarerne formå at føre en dialog på brugerens niveau, uanset om det er akademisk eller om det er den ufaglærtes sprog. Eller på barnets niveau.
25. februar 2010 kl. 12:31
Må give Thomas ret. Der er ikke stillinger til os alle og det har der ikke været siden 1970'erne. Jeg blev uddannet i midt 80'erne og der var stor arbejdsløshed. Og det tog tid bare at komme i nærheden af et vikariat. Faste stillinger var bare ikke til at få! Og i dag med mange år på den private bane, så er muligheden for at komme ind på et folkebibliotek lig nul. Og det på trods af at jeg nu har mere eend 20 års erfaring som bibliotekar og biblioteksleder på bagen. Jeg ville tilmed skulle gå betragtelig ned i løn for at få foden indenfor, men desværre. Jeg kunne ellers bidrage med mmeget!
Og hvad kunne BF gøre ved det, kunne man få hjælp derfra, Næ, det oplevede jeg ikke. At have en fagforening har jeg ikke oplevet som værende noget af værdi. De har aldrig kunnet hjælpe mig til job eller vikariater. Og i dag kan jeg jo fra sidelinien se af BF gør meget for at sælge kandidaterne. Og fortæl mig lige hvad de gør for dem med kun en bibliotekaruddannelse? Intet! Her mener jeg at BF har gjort en fejl. Man skal naturligvis arbejde fremadrettet, men husk lige på hvor mange medlemmer af BF, der kun en bibliotekarer. Hvad vil BF dog gøre hvis de alle føler at BF har svigtet og ikke har kunnet lever varen og opsiger deres medlemskab. Ja så han BF lege med de få hundrede kandidater.
Ville jeg tage en uddannelse på Biblioteksskolen i dag. NEJ, det ville da være spild af tid, så hellere en uddannelse som social og sundhedsassistent eller skraldemand.
27. februar 2010 kl. 13:43
Der er vist lige plads til en joke midt i det alvorlige:

http://www.bf.dk/Aktuelt/Nyheder/2010/PaaJagtEfterNyeBibliotekarer.aspx

"Redskabet er den gode, direkte dialog, baseret på information om spændende jobmuligheder, lav arbejdsløshed og dermed gode jobudsigter, serveret af unge bibliotekarstuderende."

Der er samme realitetssans i denne kampagne som en politiker, der for få år siden mente, at Danmark indenfor en årrække ville kunne købe hele verden....

Der kan naturligvis godt være sektorer nedenfor biblioteksverdenen der er økonomisk bedre stillede end folkebibliotekerne, men når kampagnen er planlagt til at foregå på ene folkebiblioteker må man jo antage at det er den sektor der menes.

Det man ikke får at vide er, at det er svært for de nyuddannede at komme videre og blive taget alvorligt i konkurrencen med de allerede fastansatte. Meldingen om at der i fremtiden bliver brug for flere ansatte har verseret som en vandrehistorie i mange årtier.

Jeg vil ikke anbefale andre at tage uddannelsen til bibliotekar, hvis de er interesserede i at blive ansat på et folkebibliotek som situationen er i disse år. Det er trist at folkebibliotekerne i en situation, hvor der tales om videnssamfund ikke kan gøre sig bedre gældende....

3. marts 2010 kl. 14:00


Den med inden for de næste 5 år er for mig ret morsomt, generationsskiftet har været nævnt i 10 år, og var en af grundene til at jeg gik igang med bibliotekaruddannelse. (Jeg skulle være sikker på at få et job). Den årgang som jeg gik på Danmarks Biblioteksskole har jeg fundet ud af at jeg ikke er den eneste, der ikke har formået at få et job. Jeg har kendskab til 4 personer udover mig, der har fundet noget andet at lave. De afslag, som jeg har mødt efter samtaler er manglende erfaring.Bibliotekerne er efterhånden bliver gode til at ansætte andre ansættelsesgrupper og måske er det der humlen til problemet er.