Er du til Google eller Bing?

31-03-2010 af Anette Lerche
I Danmark er det kun 2 procent, der bruger Microsofts Bing, når de søger på nettet. Langt de fleste bruger Google, men Microsoft har indledt det, der kan beskrives som en global krig for at vinde markedsandele.
Google har længe været næsten enehersker på markedet for søgemaskiner. Men Microsoft har taget kampen op – sidste sommer lancerede de søgemaskinen Bing, og nu har Bing vundet en vigtig sejr på det kinesiske marked, hvor Motorola i marts besluttede, at virksomheden ville tilføje Bing til virksomhedens Android-smartphones.

Men det er ikke kun i Kina, at Google er stødt på modstand. I Europa har Europa-Kommissionen iværksat en monopolundersøgelse af Google. Det er tre virksomheder, der har klaget over Google, og heraf påpeger Google, at de to af virksomhederne har forbindelse til Microsoft.

Trods lidt modgang har Google en overbevisende markedsandel på knap 86 procent, mens Bing kun har tre procent af søgemarkedet. I USA går det dog lidt bedre for Bing, her er andelen på knap 11 procent, mens Google har knap 66 procent af markedet.
 
I USA har Bing  lanceret en mere intuitiv version af Bing, som resten af verden endnu ikke har mulighed for at bruge. Her kan man eksempelvis få resultater med aktuelle flytider, prisudvikling på specifikke produkter og overblik over anmeldelser. Det er også muligt at visualisere en konkret søgning, samt at få et lille resume af en tekst, så man ikke behøver at klikke sig hele vejen ind på en specifik side.

Det varer længe inden denne forbedrede version af Bing kommer til Danmark. I første omgang satser Microsoft på at vinde markedsandele i England, Frankrig og Tyskland, og målet er at opnå omkring 20 procent af markedet.

Se mere om Bing på Computerworld , der dækker sagen løbende: http://www.computerworld.dk/art/54963?cid=4&q=bing&sm=search&a=cid&i=4&o=2&pos=3

Skriv en kommentar