Firstmoverne vælger biblioteket

23-03-2010 af Tania Kejser
Biblioteket har gode chancer for at blive fremtidens hippe sted. Firstmoverne begyndte at kommer her for flere år siden, for viden er blevet et hit blandt de rigtig smarte.

Designertøj og samtalebadeværelser hører forrige århundrede til. I fremtiden er det viden, som kommer i høj kurs. Det kan komme bibliotekerne til gavn, mener man hos virksomheden firstmove, der blandt andet tilbyder analyser om fremtidens holdninger og markedsadfærd ved at registrere tendenser, som endnu ikke er slået igennem på den brede bane.

 - Det er efterhånden flere år siden, vi registrerede, at firstmoverne begyndte at komme på biblioteket. Hvor man tidligere iscenesatte sig selv gennem tøj og siden fødevarer, så er der nu kommet en større dybde i den måde vi viser, hvem vi er. Viden er kommet i høj kurs, og den finder man jo blandt andet på biblioteket, siger Anne Lindholm fra firstmove.

Tendensen viser sig også i statistikkerne – fra 2008 til 2009 steg antallet af besøgende og af udlån i Region Hovedstadens biblioteker, viser en foreløbig opgørelse. Netop stigningen i udlån af bøger bryder en årrække med faldende udlån.

- Men det betyder ikke, at bibliotekerne kan læne sig tilbage og tro, at brugerne kommer af sig selv. De skal blive ved med at tilpasse sig de ønsker og behov, som findes i samfundet. Blandt andet kræver firstmoverne at et produkt har kvalitet. De kræver innovation, udvikling, fremdrift, etik og grønne tiltag, fortæller Anne Lindholm

 

Kommentarer (1)

24. marts 2010 kl. 21:22
Bibliotekerne er ikke fortid, men nutid og fremtid. Bare underligt at bibliotekerne igen står forrest i sparekøen. Kvalitet og kvantitet hænger ikke sammen, men der skal være nogle til at løfte kvaliteten. Dette kan opnåes gennem en alsidig personalegruppe, hvor etik og alsidigheden er en del af en personalegruppe. Ansæt dygtige, men anderledes personale. Tag nogle chancer på bibliotekerne.

Skriv en kommentar