Status på den amerikanske selvbetjening

06-08-2010 af Anette Lerche
Det amerikanske tidsskrift Library Journal har undersøgt i hvor høj grad amerikanske biblioteker har taget selvbetjeningsløsningerne til sig. Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på niveauet og omfanget af selvbetjeningsløsninger, og det er tydeligt, at især store biblioteker er langt fremme.

Det amerikanske tidsskrift Library Journal har undersøgt i hvor høj grad amerikanske biblioteker har taget selvbetjeningsløsningerne til sig. Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på niveauet og omfanget af selvbetjeningsløsninger, og det er tydeligt, at især store biblioteker er langt fremme.

Da der åbnede et stort, flot nyt bibliotek i Michigan, blev pressen ikke benovet over hverken den smukke park eller de smukke lokaler. Næ, det var en selvbetjeningsmaskinerne og bibliotekets drive-in-funktion, der fik kameraerne til at blitze. Funktionerne er dog langt fra unikke – rigtig mange af de 834 offentlige biblioteker, der har svaret i Library Journals undersøgelse, har indført selvbetjeningsløsninger. Som eksempler på gode selvbetjeningsløsninger nævnes de meget populære drive-in vinduer og små ubemandede centraler, hvor brugerne kan hente deres materialer, mens de venter på toget og bussen. Men nogle biblioteker kan også afsløre, at de har fået flere penge ind på kontoen ved at tilbyde, at borgerne kan betale deres gebyrer online.

Læs mere på http://www.libraryjournal.com/lj/home/885275-264/state_of_self-service_2010_do-it-yourself.html.csp

Skriv en kommentar