"Enhver idiot kan få job på biblio"

04-03-2010 af Anette Lerche
Markedsføringsekspert kalder på netavisen politiken.dk Svendborg Biblioteks forsøg på viral markedsføring for ”tåkrummende pinligt”. Svendborg Bibliotek har lagt tre videoklip ud på YouTube. Det er blandt andet et videoklip med titlen "Kæmpebrysterkopi", der skal lokke ungdommen på biblioteket.
Svendborg Bibliotek har lagt tre videoklip på YouTube http://www.youtube.com/user/ThePrincessSabine.
Biblioteket vil tiltrække unge og har valgt at satse på viral markedsføring med tre videoklip. De tre klip har titlerne ”Kæmpebrysterkopi”, ”Bibliotekargåramok” og ”Knockoutpålæsesalen”, og mere end 10.000 har allerede set filmene.
 
I den første video løber en pige ind på biblioteket og fotokopierer sine bryster. I et andet klip sidder en ung mand og synger højt og bliver slået af stolen af en bibliotekar. I det sidste klip er det en bibliotekar, der falder og vælter en bogreol. Klippene sluttes med teksterne ”Enhver idiot er velkommen på biblo” og ”Enhver idiot kan få job på biblo”.

Sjovt eller pinligt?
Ekstra Bladet skriver i sin netavis, at reklamerne er vellykkede http://ekstrabladet.dk/nationen/article1308822.ece.
Dommen fra Frederik Preisler, som politiken.dk http://politiken.dk/kultur/article915225.ece har talt med er ligefrem og helt i den modsatte grøft. ”Tåkrummende pinligt”, konstaterer han og siger:

»Den form for realisme, de gerne vil have frem, er faktisk meget svær at arbejde med. Og de magter tydeligvis ikke opgaven. Ikke i spillet, ikke i looket. Man har ikke engang gjort sig den ulejlighed at få det til at ligne et overvågningskamera. Det er jo bare sort/hvid-video. Setuppet er blottet for autenticitet«.

»Det ender som en meget flad vittighed, overspillet, dårligt iscenesat, dårligt udført. Og så går det hele op i vrøvl til sidst med et statement som 'enhver idiot er velkommen på biblo'. Det kan man jo ikke sige om ham, der bliver basket ned af bibliotekaren, fordi han synger. Det er dybest set så amatøragtigt, at man krummer tæer«.

Frederik Preisler konkluderer, at biblioteket sætter sit brand over styr ved at lægge navn til hvad som helst.

Svendborg Bibliotek oplyser, at det har fået 50.000 kroner i støtte fra Styrelsen for Bibliotek og Medier til deres virale markedsføringsprojekt. Bibliotekspressen har forsøgt at få fat i styrelsen for at høre dens reaktion på klippene, men desværre har det ikke været muligt at træffe en ledig medarbejder, der kunne kommentere sagen.

Markedsføringschef på Svendborg Bibliotek Jens Christian Andersen fortæller, at biblioteket er inspireret af VisitDenmarks så berømte Karen-kampagne. Den betød i sin tid, at VisitDenmarks direktør måtte forlade sit job. Hvordan biblio-klippene bliver modtaget, er Jens Christian Andersen også spændt på.
- Det er ikke afprøvet endnu. Det er nyt og skævt, og det vil dele vandene. Nogle synes, det er provokerende, andre at det er forfriskende, men jeg synes ikke, at det er over grænsen, siger han og lover, at han vil fortælle meget mere om kampagnen efter påske, hvor han har fået flere erfaringer.

1. maj skal Styrelsen for Bibliotek og Medier også have en rapport fra Svendborg Bibliotek om, hvordan de 50.000 kroner, der blev udbetalt til markedsføringsprojektet, er blevet brugt.



Skriv en kommentar