Kritik af købs-knap på eReolen.dk

28-11-2011 af Anette Lerche
En model, hvor eReolen gør det muligt for brugerne at klikke sig til ikke bare et lån, men også et køb af en e-bog, bliver nu kritiseret for at være konkurrenceforvridende. EReolen afviser kritikken.

Samtidig med, at eReolen kan glæde sig over at kunne tilbyde lavere priser, bliver der samtidig rejst stærk kritik af, at eReolen formidler salg af e-bøger og samtidig deler fortjenesten af salget med forlagene.  Det er blandt andet direktør Jørgen Balle Olesen fra Saxo.com, der kritiserer eReolens model. Til Politiken siger han:

»Det er stærkt konkurrenceforvridende. I stedet for at en boghandler får handlen, tager offentlige biblioteker sig godt betalt for at formidle den«,

Kritikken er Bo Fristed, der har været formand for bibliotekernes konsortium omkring eReolen.dk, naturligvis ikke enig i. Til Politiken siger han blandt andet:

»Vi kunne have forhandlet en rabataftale hjem, uden at nogen havde bekymret sig om det. Men på grund af knappen bliver det nu fremstillet, som om bibliotekerne er blevet erhvervsdrivende. Men vi formidler bare en kontakt, som er en del af den samlede prismodel for os«.

Se hele artiklen fra Politiken her http://i.pol.dk/kultur/boger/article1462533.ece

Skriv en kommentar