Mere tid til kerneydelserne i Esbjerg

11-02-2011 af Tania Haagensen
Et treårigt forsøg med udstedelse af pas og kørekort på bibliotekerne i Esbjerg, slutter til april. Borgerne skal i stedet være digitalt selvbetjenende. På bibliotekerne glæder de ansatte sig over udsigten til mere tid og fokus på de bibliotekariske kerneopgaver.

På bibliotekerne i Esbjerg Kommune, er der god stemning blandt medarbejderne, som til april slipper for at udstede pas og kørekort.
- Det har taget for meget af opmærksomheden, siger bibliotekschef Annette Brøchner Lindgaard. Hun glæder sig sammen med de ansatte, over at få frigivet flere ressourcer - også til bibliotekets andre borgerservice-opgaver.

Bibliotekerne i Esbjerg har tilbudt borgerservice i tre år og forsøget med udstedelse af pas og kørekort har kørt lige så længe. Esbjerg Kommunes evalueringsrapport af forsøget viser, at borgerne har været tilfredse med indførelsen af borgerservice på bibliotekerne. De har ikke oplevet en forringelse i de traditionelle biblioteksydelser. Rapporten viser også, at de ansatte generelt har taget godt imod den nye opgave, som mange ser som en naturlig forlængelse af deres bibliotekariske virke. Dog ikke altid helt problemfrit, da de ekstra opgaver ikke medbragte ekstra ressourcer.

Når kommunen vælger at biblioteket ikke længere skal stå for pas og kørekort, er det for at lægge fokus på den digitale selvbetjening. Her er bibliotekerne tænkt ind som vigtige samarbejdspartnere, da det er medarbejderne som skal fungere som vejledere for borgerne.
Bibliotekerne i Esbjerg har derfor stadig travlt med at udbyde kurser og vejlede borgerne i at begå sig som digitale borgere. Endvidere har Esbjerg Kommune indkøbt tre pas-automater til de omkring 115.000 indbyggere. Pas-automaterne klarer hele processen med udstedelse af pas, lige fra fotografering, underskrift og fingeraftryk.

 

Skriv en kommentar