Perspektiv nomineret til designpris

13-04-2011 af Henrik Hermann
Danske Specialmediers Anders Bording Pris-jury for grafisk design har nomineret Bibliotekarforbundets fagmagasin Perspektiv til årets designpris sammen med to andre magasiner: Samvirke og InBusiness.

Perspektiv er for sit grafiske design og layout nomineret blandt i alt 13 kandidater. Danske Specialmediers jury for design meddelte tirsdag 12. april nomineringerne.

Hvilket af de 3 nominerede magasiner, der tildeles design prisen, afsløres den 17. juni ved den årlige uddeling af Anders Bording-prisen på Københavns Rådhus.

Da Perspektiv fra januar 2011 trådte i stedet for Bibliotekspressen, var det under forarbejdet afgørende for redaktionen, at journalistikken forblev i højsædet, så design og layout hele vejen igennem understøtter journalistikken og den faglige formidling. Du kan se eksempler på Perspektivs design og layout og læse hele indstillingen her

Anders Bording-prisen er en hædersbevisning, der siden 1965 er blevet uddelt årligt af Danske Specialmedier. Prisen er opkaldt efter Anders Christensen Bording. Bording udgav i 1666 Den Danske Mercurius, som regnes for at være det første periodiske skrift i Danmark. Læs Danske Specialmediers omtale af nomineringerne her

Blandt de 13 forslag til juryens bedømmelse var også Computerworld, Gymnasieskolen, Dagens Medicin, Fagbladet FOA og Dansk Journalistforbunds Magasin K.

Designet af Perspektiv er udført af designerne Woer + Gregorius.

Kommentarer (10)

13. april 2011 kl. 18:32
Flot gået - hvis prisen går til BF så er det jo anden gang !!
13. april 2011 kl. 18:43
Hvor er det flot, Henrik. Stort tillykke med nomineringen, det er virkelig velfortjent!
13. april 2011 kl. 18:58
Burde det ikke hedde "Blandt de 13 INDSENDTE forslag til juryens bedømmelse" når nu du selv har indstillet bladet til bedømmelse? Sjovt sammentræf at den grafiske designer bag Perspektiv er med i juryen - it's a small world...
14. april 2011 kl. 10:31
Tillykke! Flot at være udvalgt blandt 13 i et stærkt felt.... Tak for et flot og godt fagblad!
14. april 2011 kl. 10:51
Tak for kommentarerne. På redaktionen er vi spændte på den endelige afgørelse i juni. Bendt Hansen skriver korrekt, at jeg har indstillet Perspektiv til designprisen. Det er sædvane, at redaktionerne indstiller sig selv, hvorefter juryen træder sammen og nominerer tre af de indsendte indstillinger.

Bendt Hansen skriver videre, at Perspektivs designer fra Woer + Gregorius er med i juryen, men her vil jeg gerne præcisere, at ingen designere fra Woer + Gregorius, har deltaget i nomineringerne. Netop på grund af habilitetsspørgsmålet, deltog ingen fra Woer + Gregorius i bedømmelsen, hvilket også klart fremgår af Danske Specialmediers omtale her http://www.specialmedierne.dk/inbusiness-samvirke-og-perspektiv-nomineret-til-designpris

Venlig hilsen
Henrik Hermann
Redaktør
23. april 2011 kl. 09:35
Lysten til at lege med former og farver er forståelig. Din forgænger Per Nyeng gjorde det også. Især i begyndelsen af 70erne arbejdede han med spændende form- og farvekombinationer, til tider gjorde de det vanskeligt at læse teksten - budskabet.

Spændende design er godt, så længe indholdet er i orden. Det er her Perspektiv skal bestå sin prøve.

I en tid, hvor man priser det digitale bibliotek, er det vigtigt at man ikke taber væsentlige digitale ressourcer. Hvor er Bibliotekspressens fortrinlige digitale navne- og emneregister blevet af? Jeg kan ikke finde det. Det er tilsyneladende blevet erstattet af en forenklet og noget sjusket udført overførsel af en del af emneindførslerne fra B70 1993-95 og Bibliotekspressen 1995-2010. Men måske er det der stadig????
24. april 2011 kl. 10:35
Hvor gemmer søgefunktionen sig på Perspektiv hjemmesiden?
26. april 2011 kl. 18:19
I de to foregående indlæg spørges til søgefunktionen på Perspektivs hjemmeside. Vi har desværre nogle tekniske problemer med søgefunktionen, og derfor har vi valgt at fjerne den midlertidigt. Så snart problemerne er løst, vil søgefunktionen atter blive gjort aktiv.
Venlig hilsen
Henrik Hermann
26. april 2011 kl. 18:20
I de to foregående indlæg spørges til søgefunktionen på Perspektivs hjemmeside. Vi har desværre nogle tekniske problemer med søgefunktionen, og derfor har vi valgt at fjerne den midlertidigt. Så snart problemerne er løst, vil søgefunktionen atter blive gjort aktiv.
Venlig hilsen
Henrik Hermann
27. april 2011 kl. 11:35
Skidt pyt bare det er nice design...