Tænk som en digitalt indfødt

27-09-2011 af Henrik Hermann
- Hvis noget er interessant nok, finder det mig. Præcis sådan mener internetpsykologen Anders Colding-Jørgensen, at mange unge tænker om internettet. Perspektiv har interviewet psykologen, der holder oplæg på Fagligt Landsmøde den kommende weekend.
Internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen fortæller om de digitale indfødte på Bibliotekarforbundets faglige landsmøde. Foto: Jakob Boserup
- Det er vigtigt, vi sætter os ind i, hvordan unge mennesker tænker indhold på nettet. De opsøger ikke nødvendigvis indhold. Der er en grundlæggende holdning hos dem, der hedder: Hvis noget er vigtigt, så finder det mig, siger internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen fra Instituttet for Fremtidsforskning.

- Det er klart, at de unge har en social tilgang til internettet. De vil gerne have nyheder og indhold serveret, og det må gerne på forhånd være valideret af vennerne på eksempelvis Facebook.

Social udvælgelse
Anders Colding-Jørgensen, der har beskæftiget sig med internettet siden 1995, mener, at de unges adfærd påvirkes af, at de konstant  bliver præsenteret for rigtig mange informationer, de skal tage stilling til.

- Den måde, de unge håndterer information overload på, er, at de opererer med sociale søgninger: Altså: hvis noget er fedt, så er der nogen, der viser mig det, siger Anders Colding-Jørgensen, der også benævner fænomenet ”social udvælgelse af informationer”.

Oplæg på Fagligt Landsmøde
En digitalt indfødt er i denne kontekst unge, der er født i 1980’erne. De er altså vokset op med internettet, der for alvor blev udbredt fra 1980’erne.

Den kommende weekend holder Anders Colding-Jørgensen oplæg på Bibliotekarforbundets faglige landsmøde i København. Over 400 deltagere er tilmeldt fagfestivalen, der sætter fokus på digitalisering.


Læs hele Perspektivs interview med internetpsykologen her, og få hans råd og vink til at møde de digitalt indfødte.

Skriv en kommentar