Biblioteket formidler digitale bøger til pendlerne

16-02-2012 af Anette Lerche
KøgeBibliotekerne har udstillet omkring 80 bogforsider på Borup Station. Nu er det op til pendlerne at scanne QR-koden på bogforsiden og få litteratur til togrejsen, og især mændene og de unge har benyttet sig af muligheden. Kampagnen kalder de BIB TO GO.

En god bog til togturen. KøgeBibliotekerne  tilbyder et virtuelt pendler-bibliotek på Borup Station. Foto KøgeBibliotekerne

DSB har med glæde stillet et læskur i glas til rådighed, biblioteket har hængt plakater op med bogforsider med påtrykt QR-koder og dermed skabt et bibliotek midt på perronen. Nu er det så bare op til pendlerne på Borup Station at scanne bogforsiderne med deres smartphones, så der er litteratur til togturen.

Åndelig føde
KøgeBibliotekernes projekt er ganske enkelt, og inspirationen stammer fra den anden side af verden. Nærmere bestemt Korea, hvor den engelske supermarkedsgigant Tesco ville være nummer et på online handlen og desuden øge sine markedsandele uden at skulle bygge flere butikker. Deres bud på at vippe de konkurrerende supermarkeder af pinden, var plakater med fotografier af varerne på supermarkedshylderne hængt op på metrostationen, hvor travle koreanere kunne scanne de varer, de gerne ville købe og få dem bragt hjem. Det var – naturligvis – en kæmpe succes, og forsøget er nu genetableret i Danmark. Blot med den undtagelse, at det er åndelig føde, som pendlerne kan scanne sig frem til.

De svære målgrupper
QR-koderne på bogforsiderne på Borup Station skal ikke alene minde pendlerne om bibliotekets mange virtuelle tilbud. De skal også synliggøre og markedsføre biblioteket generelt og samtidig ramme nogle af de målgrupper, som biblioteket pr. tradition har allersværest ved at få fat i. Nemlig mænd mellem 35 og 50 år, samt de unge.

Hylderne på Borup Station er inddelt, så der er en hylde for mænd, en for unge, en med krimi og spænding og så videre. Jeppe Bjerregaard Jessen er ansvarlig for projektet, og han kan glæde sig over, at de allerførste statistikker viser, at det især er mændene og de unge, der har benyttet sig af at scanne bogforsider og få adgang til eReolen. I alt er der 80 titler at vælge imellem, og selv om biblioteket formidler de populære, så er det mere smalle også repræsenteret, understreger han.

KøgeBibliotekerne har brugerdreven innovation som indsatsområde i 2012, med mobilformidling og – service som et underliggende indsatsområde.  Der er planlagt flere tiltag i løbet af 2012 – både med digitale medier og virtuelle tilbud, hvor brugerne på forskellige måder inddrages, blandt andet i udviklingen af mobilformidling. På den måde vil KøgeBibliotekerne målrette formidling til de borgere, der ikke kommer på biblioteket. Kampagnen på Borup Station begyndte fredag før vinterferien og slutter efter en måned.

 

Se inspirationen fra Korea her

Kommentarer (6)

22. februar 2012 kl. 14:45
Fed ide! Gid den var vores.
22. februar 2012 kl. 15:51
Ja, rigtig god idé - heldigvis let at kopiere... Eneste problem er at det let kan blive dyrt i downloads.
23. februar 2012 kl. 12:32
Jeg kan kun tilslutte mig roserne, det er en virkelig god ide. Både indbydende og lettilgængelig - sådan burde alle bibliotekets produkter være!
23. februar 2012 kl. 13:02
Reklamepladsen koster vel også noget, må man gå ud fra?
24. februar 2012 kl. 12:32
Tak for roserne. På KøgeBibliotekerne er vi bestemt også glade for vores idé og vores tiltag, BIB TO GO. Alle er velkomne til at kopiere idéen med de virtuelle hylder.

Mht. downloads fra ereolen.dk har vi på KøgeBibliotekenes allerede ret stor succes, hvor antallet af downloads konstant stiger. Og når downloads nu stiger endnu mere med vores BIB TO GO-koncept, er det skam også ét af målene med tiltaget. Målet med dette indsatsområde er at formidle og synliggøre bibliotekets digitale tilbud endnu mere og være dér, hvor brugerne/borgerne er.

Mht. reklameplads, har DSB været meget interesserede i at samarbejde med os - de ser det bestemt også som en god idé og et godt tilbud, der er meget relevant for pendlerne. Og den eftertragtede og meget synlige plads på perronen har DSB stillet gratis til rådighed.
29. februar 2012 kl. 13:06
Jeg er vildt imponeret! Det er et rigtig godt eksempel på at tænke ud af (bog)kassen, uden at vi smider vores kernekompetencer på gulvet. Tak fordi i lader vi andre blive inspireret af ideen og måske ligefrem at kopiere den. Det vil vi ihvertfald overveje i Randers.

Skriv en kommentar