Kamp om e-bogspriser i USA

18-04-2012 af Sabrine Mønsted
Det er ikke kun i Danmark, at prisen på e-bøger er en varm kartoffel. I USA har justitsministeriet sagsøgt Apple og fem forlag for at have gjort sig skyldig i unfair konkurrence ved at aftale kunstigt høje priser på e-bøger.

For få år siden dominerede Amazon e-bogsmarkedet og havde en markedsandel på 90 procent. Amazon solgte e-bøger til en fast lav pris på cirka 60 kroner, og det fik godt gang i salget af deres e-bogslæser Amazon Kindle.

Da Apple i 2010 kom på markedet med deres iPad startede kampen. Og ifølge det amerikanske justitsministeriums anklager skulle Apple's Steve Jobs og en række forlag havde indgået en hemmelig aftale for at presse prisen op også hos Amazon, skriver dagbladet Politiken den 14. april. 

Argumenterne er på Apple og forlagenes side, at det kan skade forbrugerne, at Amazon har en altdominerede rolle i industrien, i dag er Amazons andel af e-bogssalget dog nede på 60 procent. Amazon selv taler om en sejr, der kan føre til lavere prisen for forbrugerne, ved at staten har anlagt sag mod Apple.

- Amazons logik er, at de gerne vil have dig til at købe bogen, fordi de også gerne vil have dig til at købe andre varer til en højere pris, der giver større fortjenester, siger Stephanie Valdez, en uafhængig amerikansk boghandler til Politiken. Hun mener ikke anklagerne mod Apple og de øvrige forlag er retfærdig, fordi hun mener, det kan betyde, at Amazon kommer til at dominere markedet og de små boghandlere forsvinde.

Læs mere på Politiken.dk

Kommentarer (2)

24. april 2012 kl. 14:47
Firmaet hedder Apple
26. april 2012 kl. 10:39
Kære Martin

Du har da fuldstændig ret, og fejlen er nu rettet.

Venlig hilsen
Anette Lerche

Skriv en kommentar