Ny platform presser forlagene

03-09-2012 af Sabrine Mønsted
Netboghandleren Saxo.com har taget sagen i egen hånd for at få flere digitale udgivelser på hylderne. I denne uge bliver den nye platform SAXO Publish lanceret. En side for alle, der selv vil udgive deres e-bøger.

- Vi har længere oplevet forlagene som gatekeepere for, om en bog for eksempel skulle udkomme digitalt eller ej. Vi vil meget gerne have mere digitalt indhold i takt med, at flere og flere kunder får tablets og IPads og efterspørgslen stiger, siger stifter og administrerende direktør af Saxo.com, Jørgen Balle Olesen.

I alt er 7.000 digitale titler til salg i Danmark mod flere millioner i USA og England.

Tanken bag Saxo Publish er, ifølge Jørgen Balle Olesen, en mere gennemsigtig forretningsgang, hvor forfatterne ikke afgiver deres rettigheder til deres materiale, som på et traditionelt forlag. De får også 70 procent af indtægten fra salget, hvilket læner sig op af modeller fra udlandet. På traditionelle forlag er det 15 procent for en fysisk bog og 25 procent af salget for en e-bog, der tilfalder forfatteren.

Køb lidt markedsføring
Siden er tilgængelig for alle, der ønsker at udgive noget, og forfatterne kan tilkøbe markedsføringspakker, oversættelse, korrekturlæsning eller feedback fra Saxo Publish.

Jørgen Balle Olesen er ikke bange for, at siden vil flyde over med dårlig kvalitet eller underlødige udgivelser.

- Her vil det være læserne og ikke forlagene, der filtrerer indholdet, og der vil være mulighed for at lave ratings, præ-læse og debattere. Og finder vi noget juridisk ulovligt, fjerner vi det, siger han.

Siden bliver lanceret torsdag den 6. september klokken 17 i Den Sorte Diamant.

   



Skriv en kommentar