Penge i sociale medier

30-05-2012 af Sabrine Mønsted

Flere og flere virksomheder bruger de sociale medier strategisk, og det betaler sig. Socialsemantic.eu har igen i år kortlagt virksomhedernes brug af de sociale medier – og udbyttet er steget.

Siden 2010 har virksomhederne fået et større udbytte ved at bruge de sociale medier, eksempelvis har syv procent haft besparelser på rekruttering ved at bruge Linkedin, Facebook, blogs og så videre. Og forventningerne til de sociale medier og hvilke gevinster, de kan bringe virksomhederne er også steget.

Mere end halvdelen af de 2.334 respondenter i dette års undersøgelse fra Socialsemantic.eu mener, at ansvaret for arbejdet med de sociale medier bør placeres på højeste niveau og forankres i det strategiske arbejde i virksomheden.

Det er dog hverken et stort antal medarbejdere eller penge, der generelt bliver brugt på at arbejde med de sociale medier. Hos halvdelen af virksomhederne arbejder en til fire personer med sociale medier for at skabe forretningsmæssig værdi, mens 20 procent dog har 10 personer eller flere på opgaven.

Små ressourcer store forventninger

Virksomhederne bruger typisk ikke de store ressourcer på de sociale medier. 39 procent bruger mindre end 5.000 kroner årligt udover løn, mens syv procent bruger mere end 100.000 kroner årligt udover lønkroner.

22 procent af virksomhederne er aktive flere gange om dagen, 25 procent flere gange om ugen, mens syv procent af de adspurgte, der bruger de sociale medier, kun er aktive en gang om måneden.

Læs mere om virksomhedernes brug af de sociale medier, mobile- og cloud-baserede løsninger og deres forventninger til fremtiden.

Download rapporten Network Business Factbook 2012

Skriv en kommentar