Biblioteker hjælper it-svage virksomheder

24-09-2013 af Malin Kristina Westerlund
70 biblioteker hjælper nu også it-svage virksomheder og foreninger med at klare de digitale udfordringer. Det giver også bibliotekerne en udfordring.

Hvordan opretter man en digital postkasse? Hvordan indberetter man moms digitalt? Hvornår optræder en ejer af en enkeltmandsvirksomhed egentlig som sig selv, og hvornår er vedkommende sin virksomhed på nettet? Det er nogle af de spørgsmål, som bibliotekarer på landets biblioteker nu også skal kunne hjælpe deres brugere med.

Erhvervsstyrelsen har nemlig allieret sig med Kulturstyrelsen - og bibliotekerne - i en kampagne, der skal ruste landets CVR-registrerede virksomheder og foreninger til at kunne klare de digitale udfordringer, som venter dem fra den første november, hvor al kommunikation mellem det offentlige og landets CVR-registrerede skal kunne klares digitalt.

70 biblioteker fordelt på landets fem regioner er med i kampagnen og har typisk ladet to biblioteksansatte klæde på til opgaven.

Erhvervsstyrelsen har stået for at uddanne bibliotekarerne til opgaven. Her vurderer man, at omkring 6.000 virksomheder og foreninger har brug for hjælp. De første har allerede henvendt sig og har typisk været enkeltmandsvirksomheder og mindre virksomheder i håndværks- og restaurationsbranchen.

Nogle af henvendelserne har bibliotekerne kunnet klare telefonisk. Andre har krævet en halv times vejledning på biblioteket. Men behovet kan også være større. Det er typisk, hvis henvendelsen først kommer, når det er gået galt, eller hvis den kommer fra en virksomhedsejer uden erfaring med at bruge en computer.

Den sidste slags har Tina Woge Nielsen fra Esbjerg Bibliotek haft en enkelt af.

- Det er en, der dyrker grøntsager. Han har simpelthen ikke en computer, siger Tina Woge Nielsen, der er forberedt på, at grøntsagsdyrkeren, og måske flere til, efter den første november konsekvent vil komme på biblioteket og bruge bibliotekets computere, når de skal kommunikere med det offentlige.

- Og det er jo bare fint, at det kan lade sig gøre, siger hun.

På Aalborg Bibliotekerne er Claus Evertsen den ene af de to biblioteksansatte, som står for vejledningen af virksomheder. Han har vejledt – blandt andre - et par landmænd, en fodterapeut og en indehaver af en grillbar.

Hver gang er det lykkedes ham at hjælpe brugeren, men han erkender, at den virksomhedsrettede vejledning er en større udfordring end den borgerrettede.

- Vi har ikke det samme bagland at ringe til, og vi kan ikke prøve det af på os selv, siger han. 

Malin Kristina Westerlund er freelancejournalist

Skriv en kommentar