Et dårligt arbejdsmiljø koster

29-10-2013 af Anette Lerche
Fagforbundet FOA har udarbejdet en beregningsmodel, der viser, hvad et dårligt arbejdsmiljø reelt kan komme til at koste.

Hvor stort et problem er det egentlig, at en medarbejder føler sig stresset? Og er et par meldinger om støj eller dårligt arbejdsklima alvorlige nok til, at ledelsen skal gøre noget ved det?

De spørgsmål kan melde sig på chefgangen, når den årlige medarbejderundersøgelse tikker ind. Nu har fagforbundet FOA udarbejdet en beregningsmodel, hvor man kan taste en række oplysninger om sin arbejdsplads ind og få et bud på, hvor meget et problem potentielt kan komme til at koste.

Modellen er udarbejdet til virksomheder, hvor FOA’s medlemmer er ansat, og derfor kan den være svær at omsætte til den type arbejdspladser, hvor der typisk er ansat bibliotekarer. Men modellen kan dog stadig være med til at sætte fokus på gevinsten ved forebyggelse og give et fingerpeg om, hvad et lille problem kan vokse sig til og komme til at koste på bundlinjen, hvis der ikke arbejdes hurtigt for at løse eventuelle små problemer.

Se mere om beregneren her. 

Skriv en kommentar