Kompetenceudvikling er mere end du tror

31-01-2013 af Sabrine Mønsted
Vi skal ikke vente på penge til forkromede kurser og videreuddannelser. Kompetenceudvikling kan ligge lige for næsen af os og for eksempel bestå af nye opgaver. Rapporten Hvad venter vi på? har samlet erfaringer fra ni biblioteksansatte.

»Det kan være livsomvæltende og dejligt at få et skub ud over kanten til noget nyt«, sådan lyder et citat i rapporten Hvad venter vi på? fra cand. scient. bibl. Joshua Kragh Bruhn, ansat på CBS Bibliotek. Han oplevede pludselig at få besked på at skulle undervise. Det var grænseoverskridende, men i dag er han glad for »skubbet«, som har givet hans kompetencer et løft.

Bibliotekarforbundet, Danmarks Forskningsbiblioteksforening og HK Stat står bag rapporten, der skal skabe et indblik i, hvor alsidig kompetenceudvikling kan være. I rapporten fortæller ni biblioteksansatte om, hvordan de har grebet deres karriere og kompetenceudvikling an. 

- Kompetenceudvikling er nemlig ikke kun diplom- eller masteruddannelser, og det er en vigtig pointe i rapporten, siger Pernille Drost, Bibliotekarforbundets formand.

- Vi skal have fokus på den indbyggede kompetenceudvikling i de opgaver, vi allerede har. Det kan være måden, vi gør tingene på, der udvikler sig eller nye opgaver, der kommer til. Det kan også være sidemandsoplæring. Der er allerede en masse muligheder, og det er vigtigt at huske, at vi selv kan skabe dem, siger hun.

I rapporten bliver det også understreget, at det både er ledelsen og den enkelte, der har ansvar for kompetenceudviklingen. Rapporten skal danne baggrund for videre diskussioner i de faglige organisationer.  
Læs rapporten på Bibliotekarforbundets hjemmeside under Dit fag

Skriv en kommentar