Adfærdsdesign virker i den digitale verden

04-04-2014 af Sabrine Mønsted
Kampagnen Share With Care har skullet få flere til at vælge lovlige digitale tjenester på nettet, og det ser ud til, at et »lille puf« til at gøre det rigtige, virker.
Løftede pegefingre og trusler om bøder og straf virker ikke. Det gør derimod positiv kommunikation og såkaldt nudging eller adfærdsdesign, hvor man guider kulturbrugerne mod de lovlige tjenester. Det er en af hovedkonklusionerne efter et år med kampagnen Share With Care, som Kulturministeriet, RettighedsAlliancen, Teleindustrien og DI ITEK har stået bag.  

Kampagnen har især haft fokus på unges kulturforbrug på nettet, og en vigtig pointe i arbejdet har været at inddrage de unge i hele processen mod at skabe en bæredygtig digital kultur. Ifølge kulturminister Marianne Jelved har kampagnen sat en positiv bevægelse i gang. 

»Vi har fået ny indsigt i, hvordan vi fremover motiverer flere til at vælge lovlige tjenester på nettet, når de ser film, hører musik eller læser digitale bøger. Dermed er grundlaget lagt for, at vi fremadrettet sikrer en bæredygtig digital kultur«, siger hun i en pressemeddelelse. 

Erfaringer fra kampagnen og praktiske råd og anbefalinger er samlet i Håndbog om Digital Brugeradfærd

Læs mere på 

www.Sharewithcare.dk  eller på Facebook

Instagram: #sharewithcare og Twitter: @SharedWithCare 


Skriv en kommentar