Målgruppeanalyse skal gøre bibliotekerne relevante for flere

05-03-2014 af Anette Lerche
Tænketanken Fremtidens Biblioteker har offentliggjort den største danske rapport nogensinde om danskernes biblioteksbrug – eller mangel på samme. 

Foto: Jakob Boserup

• Danskerne har store digitale forventninger til bibliotekerne, men vil på ingen måde undvære de fysiske materialer.
• Bibliotekerne har godt fat i de unge – men det er ikke nødvendigvis de rigtige unge.
• Afstand har betydning for brugen af bibliotekerne. Hvis afstanden til biblioteket øges med ti kilometer falder biblioteksbrugen med 10 procent.

Det var tre af pointerne, som leder af Tænketanken Fremtidens Biblioteker, Lotte Hviid Dhyrbye fremhævede onsdag den 5. marts, da tænketankens omfattende analyse af bibliotekernes brugere og ikke-brugere blev præsenteret på en konference. Hele rapporten kan downloades her.

Nuancerede segmenter

Rapporten har delt danskerne ind i 10 segmenter – hvoraf hele fire af segmenterne repræsenterer befolkningen mellem 15 og 29 år, og det er der en god grund til. For ofte glemmer man nemlig, at der er forskel på unge, og at en biblioteksbruger, der er i gang med en ungdomsuddannelse i høj grad adskiller sig fra en studerende på en videregående uddannelse. Når danskerne deles ind i segmenter afslører det, at bibliotekerne ikke har særlig godt fat i unge, der er i arbejde som faglært eller ufaglært arbejdskraft, og det er et problem. For det er måske dem, der kunne have mest glæde af bibliotekets tilbud, og det er i øvrigt dem, der som gruppe samlet set har den mindst positive oplevelse af biblioteket. 


Fysiske materialer er vigtige
Ser man på gruppen af brugere samlet, så er det stadig den fysiske bog, der trækker, og kendskabet til bibliotekernes digitale tilbud er generelt lavt. Samlet er tendensen, at bruger man det fysiske bibliotek meget, så er man også blandt dem, der bruger det digitale bibliotekstilbud mest hyppigt. Der er store grupper, der ikke kender til de digitale bibliotekstilbud. I snit er det 47 procent af danskerne, der ikke kender bibliotekernes digitale tilbud, og ser man på de enkelte tilbud, så er det kun bibliotek.dk, der er forholdsvis bredt kendt i Danmark med 41 procent, eReolen.dk er kendt af 13 procent, og BibZoom.dk er kendt af ni procent. 


Hvad ville øge mit biblioteksforbrug?
Indretningen har betydning for, om de besøgende har lyst til at komme hyppigere på biblioteket. Fleksible åbningstider ses også som et plus, muligheden for at købe en kop kaffe er også vigtig, og hvis biblioteket i højere grad fungerede som mødested ville især flere af de unge biblioteksbrugere gerne komme der.

Endelig bekræfter rapporten, at nærhed til et bibliotek har betydning for biblioteksbrugen. Rundt regnet falder brugen af biblioteket med ti procent for hver ti kilometer, brugeren skal køre ekstra for at komme på biblioteket. 

Skriv en kommentar