Sammen er vi geniale

26-08-2014 af Sabrine Mønsted
Lederen skal få virksomhedens eller organisationens vidt forskellige medarbejdere til at skabe noget sammen, som ingen kunne gøre på egen hånd. Det er budskabet i en ny bog, der handler om at vække og understøtte kreativiteten i sine medarbejdere.

Succes bliver ikke skabt af summen af de enkelte medarbejderes kreative evner, men derimod af det, de kan frembringe sammen – hvis altså ledelsen formår at udløse den såkaldte »kollektive genialitet«. Bogen Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation er udgivet på Harvard Business Review Press, og eksemplerne i bogen er blandt andet store kreative amerikanske virksomheder som Google og Pixar.

Fællestrækkene for ledelsesstilen hos innovative virksomheder er, at ledelsen skaber en samarbejdende organisation og anvender integrerende beslutningsprocesser.

Mange ledere tror fejlagtigt, at deres job er selv at få de store ideer og så mobilisere folk til at udføre dem. Men skal der skabes noget originalt, skal alle bidrage til fællesskabet med hver deres genialitet, hvilket dog ikke er nogen let opgave for en leder at få til at ske.

»Selv med de rigtige mennesker er der stadig enorme problemer med at få dem til at arbejde sammen produktivt«, siger en af forfatterne bag bogen, Harvardprofessor Linda Hill. Hos animationsvirksomheden Pixar er en af måderne at anerkende, at alle i selskabet er en del af skabelsen af de succesrige animationsfilm, så både kokke og rengøringsfolk er nævnt i rulleteksterne sammen med tegnere og instruktører.

Bogen: Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation er udgivet på Harvard Business Review Press 2014.

Læs artiklen fra Mandag Morgen om bogen her.

Kommentarer (1)

31. august 2014 kl. 11:32
Skab rammerne og lad voksne veluddannede mennesker organisere sig og skabe de bedste resultater inden for stabile udviklingsrammer - en leder er jo bare en ansat der er del af et team. Ledere der tror på fantasier og dårlig ledelseslitteratur, om at de skal 'lede og angive retninger', de bør omplaceres på stedet - de kan passende finde stillinger indenfor sportens verden, hvor man har anderledes primitive mål og logikker, end tilfældet er i offentlige demokratiske organisationer. Lidt inspiration fra en videntung organisation:

"Glem alt om karismatiske ledere med vilde idéer, der hver anden dag vender virksomheden på hovedet. Hos Google leder de efter kedelige karaktertræk, når de søger nye chefer. [...] Google har blandt andet søgt at blive klogere på, hvilket fælles karaktertræk der gemmer sig bag gode ledere. Svaret er: forudsigelighed, skriver Business Insider.

»Vi fandt ud af, at hvis du er leder, er det vigtigt, at folk ved, at du er konsekvent og rimelig i måden, du tager beslutninger på, så der er et element af forudsigelighed. Hvis en leder er forudsigelig, vil vedkommendes ansatte opleve en enorm frihed, fordi de ved, at de inden for bestemte parametre kan gøre, hvad de vil,« siger Senior Vice President for HR hos Google Laszlo Block til New York Times. Hvis en leder omvendt stikker i alle retninger med sine beslutninger, vil medarbejderne ikke kunne gennemskue, hvor meget spillerum de har, og dermed opleve det som en begrænsende faktor, lyder hans pointe.

Googles egne resultater stemmer overens med den uafhængige forskning, der også er foretaget inden for feltet. I 2004 undersøgte psykologerne Edward Deci og Richard Ryan jobtilfredsheden blandt hundredvis af ansatte i en investeringsbank. Den højeste jobtilfredshed skulle findes blandt ansatte, hvis chefer faciliterede selvbestemmelse med opmuntring og anerkendelse af de ansattes indsats og ved at organisere arbejdsgangen, så medarbejderen selv kunne administrere sin tid. Samtidig fandt Edward Deci og Richard Ryan allerede dengang, at medarbejderne ikke bare blev gladere for at være på arbejde, men også præsterede bedre end andre uden selvbestemmelse."
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/google-vil-helst-have-forudsigelige-chefer-2000

Skriv en kommentar