Hvor mobilvenligt er dit site?

24-04-2015 af Anette Lerche
Det spørgsmål bør alle webmastere stille sig selv, efter at Google den 21. april gik i luften med en algoritme, der favoriserer mobilvenlige sites.

Tirsdag den 21. april gik Google i luften med en algoritme, der belønner mobilvenlige sites – hvis man vel at mærke selv søger fra en mobiltelefon. Søgeresultaterne for søgninger foretaget på tablets og stationære computere er ikke påvirket af den nye algoritme, der på længere sigt vil ændre rækkefølgen af søgeresultaterne på mobiltelefonen, fordi Googles nye algoritme fremover vil belønne mobilvenlige sites.

De første dage efter lanceringen af den nye algoritme er det dog svært at finde markante ændringer i søgeresultaterne, konkluderer både Computerworld og Search Engine Land, men det er der en god forklaring på, siger Googles talsmand i Danmark Christine Sørensen til Computerworld.

- Udrulningen starter i dag, men der er jo rigtig meget indhold på nettet, der skal crawles igennem. Derfor ser vi først den fulde effekt af tiltaget om en uges tid.

Desuden peger hun på, at andre parametre også fortsat vil påvirke søgeresultaterne for en virksomhed, såsom mange links og firmaets brand.

Opdateringen af algoritmen sker, for at brugerne får en bedre oplevelse og undgår hjemmesider, der alligevel ikke fungerer på en mobiltelefon.

Skriv en kommentar