Kollektiv stupiditet på nettet

02-12-2015 af Sabrine Mønsted

»Internettet kræver meget af den enkelte for at finde sandheden,« sagde filosofiprofessor Vincent F. Hendricks i Perspektiv i 2014. Han har netop holdt en TEDx-talk om sin forskning i de sociale fænomener på nettet – det, han kalder bobler.

»De infostorms, vi rammes af på internettet, kan gøre os intellektuelt blinde, døve og stumme, hvis vi ikke formår at udøve kildekritik og triangulere information – altså både læse kilder, vi er enige og uenige med og ikke hoppe med på den første twitter- eller Facebookstorm,« siger Vincent F. Hendricks i artiklen Vi kan ikke stemme om sandheden (Perspektiv nr. 11, 2014).

I starten af året modtog professoren 14,4 millioner kroner af Carlsbergfondet til at oprette et nyt Center for Information og Boblestudier (CIBS) på Københavns Universitet.

Formålet med forskningen er at afdække strukturerne af de dynamikker, der sker på nettet.

»Det, der fascinerer mig mest ved boblerne, er, at vi kan være individuelt rationelle, men kollektivt stupide. Og hvis man troede, at de sociale medier gjorde, at vi blev mindre sårbare over for den kollektive stupiditet, så tænk lige på, hvor hurtigt det går på internettet. Det koster ikke noget at like, og algoritmerne sælger og køber. Det kan virkelig gå stærkt. Socialpsykologiske fænomener har usandsynligt gode forhold på nettet – både for mennesker og maskiner,« siger Vincent F. Hendricks til Videnskab.dk den 23. november.

Se Vincent F. Hendricks’ TEDx-talk




Skriv en kommentar