Lokaludvalg: de svage taber

28-04-2015 af Sabrine Mønsted
Lokaludvalget i Kongens Enghave er bekymret for de svage borgere, når den nye biblioteksstrategi i Københavns Kommune skal rulles ud med mindre betjent åbningstid til følge. De føler ikke, at de er blevet hørt i processen.
I et brev til Kultur- og Fritidsudvalget beklager lokaludvalget i Kongens Enghave i Københavns Kommune, at den nye bibliotekspakke Styrk Borgerne ikke har været sendt i høring hos dem.

- Det er jo det, vi er til for som lokaludvalg. Vi kender borgernes behov i lokalområdet, siger Steen Eriksen, der er uddannet bibliotekar og medlem af lokaludvalget i Kongens Enghave.

Lokaludvalget mener, at især den hårdt skårede betjente åbningstid, der går fra cirka 30 timer ugentlig til 18 timer, går mærkbart ud over de svage borgere i området.

»Kongens Enghave er den bydel, der har det laveste uddannelsesniveau i Københavns Kommune og en høj andel af borgere med anden etnisk baggrund og sproglige vanskeligheder.« »Personlig betjening af disse grupper er meget vigtig«, skriver lokaludvalget i deres brev til Kultur- og Fritidsudvalget den 24. april 2015.

Samlet flere tilbud
Formand for styregruppen for Ny biblioteksbetjening i Københavns biblioteker, Sanne Caft, erkender, at det er en stor omlægning, der er i gang i Københavns Kommunes Biblioteker, hvor nogle borgere i perioder måske vil opleve omlægningerne af servicen som forringelser på visse områder.

- Men biblioteksstrategien handler om at bruge ressourcerne der, hvor flest mulige får gavn af dem, og her er stort fokus på netop tilbud til de mest uvante biblioteksbrugere og på børnene, siger hun.

I Kongens Enghave er det korrekt, at der konkret vil være færre timer med betjent åbningstid med én til én-betjening, men medarbejderne vil stadig være i biblioteket i det samme tidsrum som hidtil. De skal bare lave andre aktiviteter og opsøgende tilbud til borgerne som supplement til den klassiske biblioteksbetjening. Målet er at nå ud til langt flere end i dag, siger Sanne Caft.

Som en del af Københavns nye bibliotekspakke bliver der også oprettet et fælles bibliotekscallcenter, hvor alle borgere online kan få biblioteksvejledning, hvad enten de er hjemme eller på biblioteket.

- Man kan ringe eller maile, og på biblioteket vil der være en skærm, som man kan trykke på og komme i direkte kontakt med en medarbejder, siger Sanne Caft. 

Skriv en kommentar