Mange nye brugere presser eReolen

04-02-2015 af Anette Lerche
Teknikken driller eReolens brugere. Det er konsekvensen af, at vi ville i gang med det samme, konstaterer eReolens formand, der har sat ekstra ressourcer af til teknisk support.
»Det er i øjeblikket stort set umuligt at bruge ereolen.dk. Foretager jeg en søgning får jeg 502 Bad Gateway nginx/1.6.2 som svar, går jeg til /user for at se min side, sker det samme.«

»Hej ereolen virker stadig ikke på min samsung taps med android 4.4.2 OS kommer der en ny opdatering? så den virker igen eller skal jeg bare droppe ereol appen og biblioteket og skaffe ebøger på en anden måde?«

Citaterne stammer fra eReolens facebook side den 3. og 4. februar. Siden januar har mange utilfredse brugere klaget deres nød her eller kontaktet eReolens support, der har haft svært ved at følge med.  Jakob Heide Petersen, formand for eReolen, har derfor afsat ekstra ressourcer til support.

Udfordringerne skyldes to ting. Siden det nye eReolen gik i luften i januar, er der kommet mange nye brugere, og samtidig er der flere henvendelser fra de mere erfarne brugere, fordi de enten er utilfredse med de nye funktionaliteter, eller fordi de ikke længere kan det, de plejede at kunne.

- Det er svært at skalere vores support op, og vi prøver at svare så godt som muligt, men vi har haft et kæmpe peak i en enkelt uge, forklarer Jakob Heide Petersen, der beklager, at brugerne skal opleve, at teknikken driller.

Android 4.4 eller iOS
I forbindelse med lanceringen af det nye eReolen, har man hos eReolen foretaget en række valg. Blandt andet er det langt fra alle operative systemer og platforme, som eReolen nu fungerer på. Her kræves det, at brugerne er på iOS, der er Apples styresystem, eller Android 4.4.

Et valg, som var nødvendigt at træffe, fordi det ikke er muligt at vælge en teknisk løsning, der fungerer på alle platforme. Men Jakob Heide Petersen erkender, at for de brugere, der ikke har disse platforme, er det en træls skillelinje, der er trukket.

Piratkopiering
- Hvis brugerne så har det rigtige operative system, så er der dem, der klager over, at ting fungerer anderledes end før, og bedre kunne lide funktionaliteten tidligere, og også her er det sådan, at vi har truffet en række valg. Men der hvor nogle peger på områder, der fungerer dårligt eller uhensigtsmæssigt, arbejder vi på en opdatering af app’en. Eksempelvis muligheden for at spole og tilgængeligheden for svagtseende.

En af udfordringerne for det nye eReolen er at skulle håndtere forskellige forretningsmodeller for forlagene, hvor brugerne nu oplever, at de skal stå i kø til nogle bøger, mens andre er tilgængelige med det samme. Ligesom frygten for piratkopiering gør, at det ikke er muligt at downloade lydbøger til mp3-filer. Det betyder blandt andet, at man ikke vil kunne bruge en e-bogslæser til eReolens bøger eller downloade en lydbog til computeren.

Hurtigt i gang giver også flere fejl

Jakob Heide Petersen har prioriteret at få det nye eReolen hurtigt i gang, i stedet for at vente til man var helt sikker på, at teknikken virkede upåklageligt.

- Og der er også mange brugere, der oplever, at teknikken virker fint, siger Jakob Heide Petersen.

Kommentarer (7)

10. februar 2015 kl. 11:42
I bliver ved med at tale om at man skal have minimum f.eks. android 4.4, men hvad hjælper det når skidtet ikke virker, jeg har android 4.4.2 på min Samsung Tap S og den nye opdatering virker ikke og hvad mener i med at det ikke er teknisk mulig med tidligere versioner af android OS der findes tusinder af apps der virker fint med både nye og gamle versioner af os.
Mvh. Aage
19. februar 2015 kl. 09:01
Jeg har en helt ny tablet med android 4.4.2 Jeg har ikke oplevet andet end fejl siden Ereolen er blevet opdateret. Jeg får bare at vide at det er min tablet der er noget i vejen med. Opdateringen af ereolen er en ommer
22. marts 2015 kl. 15:46
Det tager uendelig lang tid, at åbne min bog. Når så endelig det lykkes, går den totalt i stå, hvis jeg vælger at dreje retning på min ipad. Hvornår forventes det, at ereolen kan anvendes, så det bliver en fornøjelse - og ikke en irritation - at læse bøger fra ereolen.
Venlig hilsen Elsebet Sønderup
22. marts 2015 kl. 15:46
Det tager uendelig lang tid, at åbne min bog. Når så endelig det lykkes, går den totalt i stå, hvis jeg vælger at dreje retning på min ipad. Hvornår forventes det, at ereolen kan anvendes, så det bliver en fornøjelse - og ikke en irritation - at læse bøger fra ereolen.
Venlig hilsen Elsebet Sønderup
23. marts 2015 kl. 08:44
Perspektivs redaktion kan desværre ikke hjælpe med at løse eventuelle problemer omkring eReolen. Vi henviser til eReolens egen support.
Venlig hilsen
Anette Lerche
Redaktør Fagmagasinet Perspektiv
19. april 2015 kl. 12:16
Det er så træls at blive standset mit i sin læsning af en god bog. Man prøver,som I skriver, senere, men hvornår virker det så? Hvad med at sætte forstandige folk til at lave sagerne? Kan det ikke gøres bedre må I hellere droppe projektet. Det er i sin nuværende tilstand mega-irriterende. Riis
5. februar 2016 kl. 01:04
Hvordan kan det være, at det tager så LANG tid, at hente en bog ned til off line? Ofte flere timer tager det og andre gange lykkes det overhovedet ikke!!!! Har en ny Samsung mobil
Vil gerne lytte til bøger udenfor hjemmet.
Håber I kan hjælpe mig.

Skriv en kommentar