Næstved-modellen giver debat

22-05-2015 af Anette Lerche
»Hvorfor lukker man ikke bare biblioteket?«. Sådan lyder en af kommentarerne på Perspektivs hjemmeside til nyheden om, at man i Næstved har indført tidsbestilling til vejledning på hovedbiblioteket.

I Næstved skal borgerne bestille tid, hvis de på hovedbiblioteket skal have løst borgerserviceopgaver, der tager mere end fem minutter. Samtidig har biblioteket indført tidsbestilling til de mere avancerede biblioteksspørgsmål, der ikke kan klares fra kvikskranken. I Næstved handler det om ressourceknaphed og et behov for at kunne frigøre ressourcer til arrangementer med mere.

Den model har fået flere til tasterne, og i kommentarer på Perspektivs hjemmeside giver de udtryk for en stor bekymring for, hvad det vil betyde for bibliotekerne frem over. Blandt andet skriver bibliotekar Karen-Margrethe Revsbæk, tidligere medlem af Bibliotekarforbundets hovedbestyrelse, følgende:

»Jeg synes, det river hele grundlaget væk under bibliotekerne, hvis lånere ikke kan komme op, og få en kvalificeret faglig betjening med det samme.«

Borgerservicelogik

Formand i Bibliotekarforbundet Tine Jørgensen er meget opmærksom på konsekvenserne af tidsbestillingen på hovedbiblioteket i Næstved.

- Vores servicebegreb i forhold til det at møde brugerne er under forandring, og der er et politisk fokus på, at folkebibliotekerne skal samarbejde, og at bibliotekarerne skal have aktiviteter uden for huset. Men når man opererer med tidsbestilling inden for det, borgerne forventer som almindelig biblioteksbetjening, synes jeg, at man skal tænke sig om. Vil borgerne så overhovedet bruge os?

Tine Jørgensen kan konstatere, at det nu har mærkbare konsekvenser i forhold til opgaveløsningen på bibliotekerne, at normeringerne er blevet så voldsomt beskåret mange steder. Ikke kun i forhold til at gribe de nye muligheder, der opstår, men også i forhold til den daglige drift. 

- I forhold til Næstved må vi følge udviklingen. Jeg kan godt se, at det kan give god mening at indføre tidsbestilling i borgerservice. Vi har hele tiden som forbund sagt, at borgerserviceopgaverne ikke må tage ressourcer fra biblioteksopgaverne, men vi skal også være opmærksomme på, at den måde, man tænker løsning af borgerserviceopgaver på ikke passer ind i en bibliotekskontekst.



Kommentarer (5)

27. maj 2015 kl. 15:33
Hvem vurdere i øvrigt, hvor lang tid en ekspedition kan tage? "Turen går til..." kan findes på 30 sek., men fører tit til en anden forespørgsel. Skal man så stoppe, booke en tid og komme igen tre dage senere. Det er "bindegalt"
27. maj 2015 kl. 19:51
Mon ikke Thomas Døssing vender sig i graven? Jeg som han:
Vi taler saa tit om det sørgelige i, at vi har saa mange biblioteksløse Sogne. Lad os for en Gangs Skyld ganske brutalt sige, at det er komplet ligegyldigt, om Landet bliver dækket med Biblioteker eller ikke, hvis ikke vi kan præstere et Biblioteksarbejde af en helt anden Art end det, der stadig præsteres mange Steder. (1938).
28. maj 2015 kl. 09:04
Da jeg først læste om Næstved-modellen, var min første tanke: nu er der ikke mange år til at vi ser den første kommune afskaffe deres biblioteketsvæsen af sparehensyn. Jeg synes det er rigtigt trist og har utroligt ondt af mine tidligerkolleger i Næstved over at de skal udsættes for den slags "løsninger" - det strider mod alt hvad folkebibliotekerne står for. Det sker jo af nød, men på baggrund af situationen, er vi jo nok alle klar over at bibliotekernes dage er talte mht. at værerepræsenterede i ALLE danske kommuner. Er det kun loven der holder os i live? Hvad hvis den nu ændres
28. maj 2015 kl. 10:53
At yde kvalificeret kundeservice er hvad danske folkebiblioteker er kendt for og det er trist naar det udfordres. Jeg bor pt. i England og her maerker man tydeligt et lavere niveau paa de lokale biblioteker, bl.a. pga besparelse de sidste aar og det faar ikke en til at komme igen paa biblioteket....
3. juni 2015 kl. 10:28
Med dygtige fagpersoner i front får man meget mere ud af biblioteksvæsenets samlede ressourcer. Det blev vist i en af Næstveds nabokommuner for 60 år siden - Niløse-Stenlille forsøget - og siden var vi mange der påviste det igen i de efterfølgende tiår.

Det virker absurd, og helt ulig den biblioteksånd, jeg er oplært i, at bibliotekets benyttere ikke kan få det bedst mulige svar, dette bibliotek kan yde, når de kommer, men skal skrives op til at få et svar.
.
Det har altid tidligere været muligt at kunne spørge på biblioteket og vide at biblioteket havde tavshedspligt og ens spørgsmål ikke kom videre til nogen myndighed. Hvordan er bibliotekets ry i dag med den tætte tilknytning til den kommunale borgerservice?



Skriv en kommentar