Hvad med formidlingen?

26-08-2016 af Anette Lerche
Gyldendals direktør Johannes Riis peger i en kronik den 26. august på en række bekymrende tendenser i dansk kulturliv, som ifølge ham risikerer at svigte sine kernebrugere. Det gælder også bibliotekerne.
Hvad med den bruger, der foretrækker at snuse rundt efter den bog, han ikke vidste, han kom efter? Direktør i Gyldendal Johannes Riis mener, at bibliotekarerne skal have tid til at formidle. Arkivfoto: Jakob Boserup

Kulturen er for optaget af at tiltrække nye brugere og svigter sine kernebrugere.  Det er et af budskaberne fra litterær direktør i Gyldendal, Johannes Riis, i en kronik i Politiken den 26. august. Her beskriver han, hvordan for eksempel bibliotekerne har sat hjul under reolerne, for at kunne rulle dem til side »så de ikke står i vejen, når der er vigtigere ting på færde.« Han oplever, at bibliotekerne svigter litteraturen.

»Bøgerne er ved at blive en biting, de spiller en mere og mere perifer rolle i de bygninger, de lægger navn til. Der har længe været gang i en veritabel massakre på papirbøgerne. Det gælder om at få folk vænnet fra synet af papirbøger og opdraget til at læse e-bøger, koste, hvad det koste vil, og uanset om folk vil det eller ej«, skriver Johannes Riis blandt andet og konstaterer, at folkebibliotekerne i mange kommuner har fået pålagt også at huse Borgerservice, »og det er for så vidt en udmærket idé, men det er ikke nogen god idé at lade det ske på bekostning af de traditionelle biblioteksopgaver,« skriver direktøren.

En af Johannes Riis’ bekymringer er, at udviklingen går ud over kernebrugerne og formidlingen.

»…hvad med den gode, gammeldags låner, som gerne vil gå og snuse op og ned langs reolerne for at finde noget, han eller hun ikke var klar over, at han eller hun havde lyst til at læse. Hvad med formidlingen?«, spørger han.

Læs Johannes Riis kronik i Politiken: »Vi er arrogante på vores tids vegne«