Sovekoncert trækker fulde huse

01-03-2016 af Anette Lerche
Udsolgt på en halv time. En sovekoncert i Herlev har givet stor opmærksomhed på de sociale medier og viser, hvordan koblingen mellem formidling og event kan ramme brugerne på nye måder.

En sovekoncert fredag den 1. april på Herlev Bibliotek, hvor deltagerne kan sove, lytte og meditere sig igennem en hel nat til tonerne af ambient musik, blev udsolgt på en halv time og har sat rekorder på Facebook, hvor begivenheden er nået ud på over en halv million Facebook-brugeres vægge. Det betyder, at sovekoncerten viralt har overgået eksempelvis Mariah Careys-koncert i Forum i marts.

Ideen er dog ikke ny. Konceptet med sovekoncerter er oprindeligt udtænkt af kunstneren Robert Rich, men det er nyt, at et bibliotek har taget ideen til sig med musikbibliotekar Niels Mark som den bærende kraft. Det er også nyt, at meditation er tænkt ind som del af sovekoncerten.

- Den elektroniske musik - især Ambient - har en meditativ egenskab i dets musikalske udtryk. Ved at integrere meditation/mindfulness i selve koncerten, viser vi publikum, at der er en tæt relation mellem de to områder.  Samtidig er netop meditation og mindfulness meget oppe i tiden, så det var oplagt at tænke meditation ind i koncerten, siger Niels Mark. 

Velkomstdrink og morgenmad

- Sovekoncerten er en meget individuel oplevelse, men vi har forsøgt at skabe en fælles følelse omkring det ved at byde alle velkommen med en velkomstdrink, så det ikke bliver så grænseoverskridende at skulle sove i et rum med så mange fremmede, forklarer Niels Mark.

Efter den første drink lukker baren, for arrangementet, der har 50 betalende deltagere, er ikke tænkt som en fest. I stedet vil professionelle meditatører tage over og give deltagerne et lynkursus i meditationsteknikken bodyscan. Den musikalske del af natten vil komponisten Karsten Pflum stå for, og hvorvidt deltagerne vil forsøge at holde sig vågne eller blunde hen, kan de selv bestemme.

- Når vi vågner ved syvtiden næste morgen, spiser vi morgenmad sammen og kan tale om vores oplevelse, og så bryder vi op, siger Niels Mark, der som arrangører ikke regner med at få sovet så meget.

 
Unge, alternative og kreative
Niels Mark er overrasket over den meget positive modtagelse, hans ide har fået, blandt andet rejser en af de 50 deltagere til Herlev fra Oslo, udelukkende for at opleve en sovekoncert. Den store efterspørgsel betyder, at det ikke bliver sidste gang, biblioteket inviterer til sovekoncert – ligesom konceptet sagtens kan overføres til andre biblioteker.

- Der er et stort potentiale i at koble formidling og det digitale med events i det fysiske rum, konstaterer Niels Mark. 

Samtidig har der ligget en strategi bag markedsføringen

- Da vi udsendte nyheden om sovekoncerten, sendte vi den både til det store netværk inden for den elektroniske musik, som vi har opbygget gennem tiden og til Facebook-grupper i mindfulness og meditationsmiljøet. Denne brede målretning ses tydeligt, når vi kigger nærmere på hvem der interesserer sig for koncerten. I starten var segmentet meget de kreative fra København, så kom de alternative behandlere og nu kan vi også se, at vi rammer mange unge, siger Niels Mark.