Café har givet Tårnby Hovedbibliotek flere besøgende

30-05-2017 af Anette Lerche

En ny café har givet Tårnby Hovedbibliotek ekstra mange besøgende. Bibliotekschef Jens Lauridsen fortæller om tankerne bag caféen og sin håndtering af kritikken fra de brugere, der savner deres rolige bibliotek. 

»Jeg har i mange år haft min fuldt ud tilfredse daglige gang på Tårnby Hovedbibliotek. Men jeg må indrømme, at jeg er ved at tage min tilstedeværelse op til revision. Der er simpelthen blevet for meget gang i den til at dække mit behov for at sidde stille og roligt i en voksenafdeling og læse en avis, låne en bog eller betjene en computer.«

Ovenstående citat stammer fra en Facebookgruppe for borgere i Tårnby, hvor en række borgere var stærkt kritiske over for etableringen af en café på Tårnby Hovedbibliotek. De savnede den fred og ro, de plejede at finde på deres bibliotek, for med caféen er besøgstallet steget med op til 27 procent, så der i marts var næsten 50.000 besøgende, hvilket skal ses i forhold til, at kommunen har cirka 47.000 indbyggere. Kritikken tog bibliotekschef Jens Lauridsen alvorligt.

- Jeg kan godt forstå, at nogle bliver utilfredse. Det skal vi ikke feje ind under gulvtæppet, men forklare meningen med det nye koncept, og at vi løbende ser på, hvordan vi kan udvikle biblioteket til gavn for alle vores brugere, siger Jens Lauridsen.

Politisk opbakning

Derfor orienterede han i første omgang kommunens politikere om kritikken og forklarede derefter på Facebook, hvordan biblioteket var inddelt i zoner, så det stadig skulle være muligt at finde roen, og han lagde ikke skjul på, at man på et bibliotek, der benyttes af mange forskellige brugere, ikke kan undgå gnidninger.

Det svar gav ro på Facebook, og politikerne i Tårnby er godt tilfredse med den øgede aktivitet på biblioteket. Det var nemlig oprindeligt et politisk ønske, at caféen skulle etableres, og ideen havde allerede været på bordet, da biblioteket byggede om i 2010. Men det var først i 2015, at kommunen fik afsat to millioner til at etablere den.

Desuden fik biblioteket støtte af Realdania, og med de støttekroner tog Jens Lauridsen kontakt til arkitektfirmaet Lendager Group, der blandt andet lagde vægt på, at cafeen blev en integreret del af biblioteket, at udearealet også blev taget i brug, og at der blev lavet en visionsplan for, hvordan caféen kunne bidrage til hele området. Resultatet blev en café, der er en integreret del af biblioteket med en en terrasse og en scene på pladsen foran, og en vision for, hvordan parkeringspladserne kan bruges til eksempelvis loppe- eller byttemarkeder ved specielle lejligheder.

- Vi inddrog interessenter fra lokalområdet i projektets styregruppe, og vi er endt med en meget velfungerende bibliotekscafé, som drives ud fra et socialøkonomisk perspektiv, siger Jens Lauridsen.

- Man skal knibe sig selv i armen, for det går virkelig godt. Og nogle gange bliver det da for meget, så personalet også oplever det, som om biblioteket er blevet lidt som en banegård med så mange besøgende, siger Jens Lauridsen, der derfor samarbejder aktivt med personalet om, hvordan biblioteket henvender sig til borgerne proaktivt, og hvordan man via indretningen sikrer, at det fremgår tydeligt, at der både er stillezoner og plads til musik, foredrag og liv. 

Skriv en kommentar