National bibliotekskampagne

31-01-2017 af Sabrine Mønsted
»Biblioteket kan mere end de fleste ved. Lad os gå sammen og få det fortalt til hele Danmark«. Under den overskrift inviterer Danmarks Biblioteksforening alle bibliotekerne til at være med i en årlig fælles kampagne.

Arkivfoto Jakob Boserup. Illustration til temaet i Perspektiv april 2016 om, hvorfor bibliotekerne ikke laver fælles national markedsføring?  

Formand for Danmarks Biblioteksforening Steen B. Andersen blev i Perspektiv nr. 4, 2016 spurgt om han kunne forestille sig en fælles national kampagne for bibliotekerne.  Han svarede, at tanken ikke var ham fjern, men han så flere udfordringer. 

»En fælles kampagne vil kræve, at vi tænker grundigt over både økonomi og metode.« Og en forhindring for fælles markedsføring er, »at der er så store forskelle på, hvor mange penge kommunalpolitikerne bruger på bibliotekerne«, sagde Steen B. Andersen blandt andet.

Men nu inviterer Danmarks Biblioteksforening alle biblioteker til at være med til at skabe en national kampagne, der skal sætte bibliotekerne på dagsordenen og gøre opmærksom på bibliotekets mange kvaliteter og muligheder. Den fælles kampagne skal være en årlig tilbagevende begivenhed med et fælles tema. Temaet for 2017 er demokrati. 

I første omgang inviterer foreningen én medarbejder fra hvert bibliotek til at være med til at skabe et koncept for en national kampagne i samarbejde med et designbureau.

Det skal være med »respekt for, at hvert lokalt bibliotek kan skabe egne aktiviteter, events og et program - så kampagnen passer til de lokale ressourcer og forhold,« skriver Danmarks Biblioteksforening i invitationen.

2. marts holdes første møde på Kolding bibliotek med første brainstorm om kampagnen og inspiration og værktøjer fra designbureauet. Og det er gratis at deltage.   

Læs invitationen og tilmeld jer her


Skriv en kommentar