»Jeg interesserer mig ikke så meget for bøger mere«

02-03-2018 af Sabrine Mønsted

Det er en udfordring at få børn til at blive ved med at læse, når de bliver større. Det står klart både i rapporten om børns læsevaner, der udkom i efteråret 2017 og til konferencen »En generation af stærke læsere«, der blev afholdt d. 28. februar 2018. 


- Det er en fælles opgave at fastholde børn i en læsekultur, også når de bliver større, indledte Lotte Hviid Dhybye fra Tænkentanken Fremtidens Biblioteker overfor en sal fyldt til bristepunktet med fagfolk, der arbejder med børn og læsning.

- Måske det ikke er så mærkeligt, at de ligesom mange voksne vælger den trykte bog fra til fordel for Netflix og digitale medier, sagde Karen Dyssel, kulturanmelder på Kristeligt Dagblad og konferencens moderator.

- Men samtidig har vi en tidsånd, der har fanget, hvor vigtig læsning er, hvilket er et godt sted at starte, sagde hun. For børn holder meget af at læse, og som forskerne bag undersøgelsen påpeger, så er der helt konkrete steder at sætte ind for at styrke deres læsning.

Hvad skal vi læse?

32 procent af børnene svarede for eksempel, at de ville læse mere, hvis de vidste, hvad de skulle læse. 16 procent ville læse mere, hvis de vidste, hvilke emner der interesserede dem, og 26 procent ville læse mere, hvis de skulle læse tekster i skolen, de selv havde valgt.

- Det er opløftende, at vi kan gøre noget ved deres læselyst, siger Stine Reinholdt Hansen fra Læremiddel.dk.

Desuden er 44 procent af børnene i undersøgelsen lidt eller meget enige i, at de aldrig snakker med PLC-vejlederne, og 35 procent svarer, at de stort set aldrig ser dem. Dog henter 23 procent inspiration hos bibliotekaren på skolen. Folkebibliotekerne kommer på en sidsteplads, når det kommer til det sted, børn opsøger, når de skal have inspiration til læsning (13 procent). Venner, film og mor nævnes først og fremmest som afgørende for deres læsevalg.

- De ved reelt ikke, hvad de kan få af hjælp på biblioteket, siger Henriette Romme Lund fra Nationalt Videncenter for Læsning, der er den anden forsker bag undersøgelsen. Så der er altså flere steder at sætte ind, lød budskabet.

De skal lære vedholdenhed

Undersøgelsen om børns læsevaner består, udover den kvantitative del, af interviews med 28 børn på 6. klassetrin fra fire skoler fordelt i Danmark, fordi rapporten særligt viser et fald i læsningen mellem 5. og 6. klasse, hvor man også ser et stigende brug af digitale medier.

Og noget, der går igen i børnenes svar, er, at de oplever det at læse en bog som krævende og til tider kedeligt, men de ved også godt, at de bliver belønnet. En dreng, der er konkurrencesvømmer i fritiden, beskriver det at læse en bog således:

»Det er kedeligt i starten, men så trækker det mig med længere. Det er som svømning, der bliver sjovere længere henne i programmet«.

- Så det er noget, vi måske skal understøtte mere – langsommeligheden, at give ting tid, lære børnene at være tålmodige og læse i dybden, siger Henriette Romme Lund.   

Læsning lærer én at undre sig

Undervisningsminister Merete Riisager understregede også i sit korte oplæg på konferencen, at læsning er fordybelse og kræver en indsats og vedholdenhed. Hun er bekymret over den internationale PIRLS-undersøgelse, der viser, at færre danske børn er gode læsere og flere reelt er læsesvage end ved tidligere undersøgelser, så hun takkede salens fagfolk for at arbejde for at åbne børn og unges øjne for læsning.  

- Børn skal ikke kun lære at blive forandringsparate, de skal også lære at blive forundringsparate, og det er det, læsning og bøger kan, sagde ministeren.

Læs mere og find rapporten på fremtidensbiblioteker.dk



Skriv en kommentar