Jobsamtalen

Alle virksomheder bruger jobsamtalen som en del af rekrutteringsprocessen. For arbejdsgiveren har samtalen til formål at vurdere dine kompetencer og kvalifikationer i forhold til den ledige stilling og at finde ud af, om du vil passe ind i organisationens kultur. Vi har samlet nogle gode råd om forløbet før, under og efter jobsamtalen.

At blive kaldt til samtale er en sejr. Arbejdsgiveren har vurderet, at dine kvalifikationer og kompetencer matcher den stilling, du har søgt. Herfra er det marginalerne og kemien, der tæller.

Før samtalen
Men du kan ikke læne dig tilbage nu. Du skal forberede dig godt til samtalen. Den research, du lavede, da du skrev ansøgningen, skal findes frem igen og nærstuderes. Er der sket noget i mellemtiden, som du skal vide? Forbered nogle spørgsmål om stillingen, organisationen og hverdagen der. Måske kender du en, der er eller har været ansat i organisationen, som kan fortælle dig om ansættelsesudvalget, så du kan målrette dine spørgsmål derefter.

Konkret, konkret, konkret
Til samtalen gælder det samme princip som i ansøgningen – show, don’t tell. Du vil sikkert blive spurgt om konkrete eksempler, der kan illustrere både dine personlige og faglige kompetencer. Jo flere du har på rede hånd, jo bedre. Forbered eksempler på episoder, hvor du løste dine arbejdsopgaver rigtig godt, og hvor det gik mindre godt. Husk at gøre dig overvejelser om, hvad du har lært af de episoder, der gik mindre godt. 

På dagen
Vær sikker på, at du ved, hvor samtalen foregår, og hvordan du kommer derhen. Det dur ikke at komme for sent til en jobsamtale. Til samtalen kan du medbringe alt, hvad du har af eksamensbeviser, anbefalinger, artikler du har skrevet osv. Så har du noget at vise frem, hvis de spørger. Medbring kopier, så ansættelsesudvalget kan beholde papirerne.

Selve samtalen
Under jobsamtalen er der er nogle uskrevne regler for, hvad der skal ske. Det første indtryk er vigtigt, og hvis du ved, du bliver nervøs, kan du forberede lidt small talk. Det kan være om vejret, den bygning de har til huse i, at du er glad for, at de vil se dig eller noget andet.

Typisk vil en fra ansættelsesudvalget først fortælle om organsationen og den ledige stilling. Du vil sikkert blive bedt om at fortælle lidt om dig selv, og hvorfor du har søgt netop denne stilling. Derefter er samtalen en dialog med en række spørgsmål og svar og til sidst slutter I af med, at de fortæller dig, hvordan det videre forløb vil være. Derefter følger måske lidt mere small talk, inden I siger farvel og tak for i dag.

Ofte stillede spørgsmål, som du kan bruge til at forberede dig på jobsamtalen:

  • Vil du fortælle kort om dig selv?
  • Hvorfor søger du netop dette job?
  • Hvilket kendskab har du til vores virksomhed?
  • Hvilke arbejdsopgaver giver dig energi?
  • Hvilke arbejdsopgaver dræner dig for energi?
  • Hvad motiverer dig på jobbet?
  • Hvad demotiverer dig på jobbet?
  • Hvorfor forlader du dit nuværende job? / Hvorfor forlod du dit seneste job?
  • Hvordan ville din tidligere leder / kolleger beskrive dig?
  • Hvordan arbejder du under pres?
  • Hvad er din største styrke? - og din største svaghed? Og hvordan kommer de til udtryk?
  • Giv os tre gode grunde til, at vi skal ansætte dig.
  • Fortæl os om en succes fra tidligere job?
  • Hvad er din rolle typisk i et projektteam?
  • Hvad laver du om 5 år?
  • Hvad skal du have i løn?
  • Hvad laver du i din fritid?
  • Har du nogen spørgsmål til os?
Det væsentlige ved en samtale er ikke, om du svarer rigtigt eller forkert på de spørgsmål, der bliver stillet. Det, der tæller, er, om der er god kemi mellem dig og ansættelsesudvalget. Fokusér derfor også på det sociale element i samtalen som på at formidle dine faglige kompetencer.

Efter samtalen
Nu kan du overveje, om du vil have jobbet, hvis du får det tilbudt. Hvordan var kemien mellem dig og ansættelsesudvalget? Var indholdet i stillingen sådan, som du forventede? Hvis du beslutter, at du ikke er interesseret i jobbet er det mest fair at ringe op til arbejdsgiveren så hurtigt som muligt. Vil du derimod gerne have jobbet, er det bare at vente på deres opkald. Hører du ikke noget til den aftalte tid, er det helt okay selv at ringe op.

Lær af feedback
Skulle du få afslag, er det vigtigt, at du tager dig tid til at få en ordentlig snak med en af dem, der har været med til samtalen. På den måde kan du få feedback på, hvad du gjorde godt, om du gjorde eller sagde noget, der var mindre godt, og hvordan de vurderede dine faglige og personlige kompetencer. Hvis du ikke har mod på at høre det hele den dag, de ringer med afslaget, så ring op et par dage efter.

Tillykke med jobbet!
Får du tilbudt stillingen begynder lønforhandlingen. Husk at kontakte din lokale tillidsrepræsentant eller ring til Bibliotekarforbundet på 38 88 22 33.