BF i Altinget: Prioritér digital dannelse på ungdomsuddannelser

28-03-2017 af

Bibliotekarer er helt afgørende, når man skal sikre, at eleverne på ungdomsuddannelserne får de nødvendige digitale kompetencer. Hvis man fortsætter med at spare bibliotekarerne væk, risikerer man at miste den digitale dannelse, skriver BF's formand Tine Jørgensen i Altinget i dag.

Foto: Jakob Boserup

Af Tine Jørgensen, formand for BF

Ungdomsuddannelserne er under pres. To-procentsbesparelserne betyder fyringer af både undervisere og bibliotekarer, og det får konsekvenser. De seneste to år har nedskæringerne betydet, at lidt over 30 bibliotekarstillinger er blevet nedlagt. Det svarer til, at 15 procent af Bibliotekarforbundets medlemmer ansat inden for dette område er blevet ramt af fyringsrunderne. De var få i forvejen. Vi risikerer, at de mange steder bliver til ingen.


Brug for digitale kompetencer
Hvorfor er det vigtigt? Fordi vi nogle steder er i færd med at spare en faggruppe væk på ungdomsuddannelserne. En faggruppe, som giver eleverne nogle af de vigtigste studieværktøjer overhovedet. Viden om informationssøgning, kildekritik og digital dannelse. Viden, som de skal bruge på deres videre vej gennem uddannelsessystemet og igen på deres kommende arbejdsplads, som også vil stille større og større krav til de ansattes digitale kompetencer og viden.

Ved Dansk IT’s høring om digital dannelse på Christiansborg i februar lød det, at hele samfundet har behov for opkvalificering i digitale kompetencer som ses som en metafærdighed på niveau med det at kunne læse, skrive og regne.
Desuden præsenteredes tre digitale nøglekompetencer: Digitale brugerkompetencer, digitale skaberkompetencer og refleksive digitale kompetencer. Bibliotekarerne arbejder ind i dem alle tre, og det vil være en gevinst for os alle, hvis man på ungdomsuddannelserne traf en strategisk beslutning om at udnytte de ekspertkompetencer, som man finder hos bibliotekarerne.

Besparelser har konsekvenser
Vi ved fra undersøgelser, at universitetsstuderende, som bruger biblioteket, får højere karakterer. Det er derfor tankevækkende, at det ikke vægtes højere på ungdomsuddannelserne. Der er en spirende bevidsthed om, at det er den vej, man bør gå, men den økonomiske virkelighed overhaler de gode tanker indenom.

Der skal mere end én faggruppe til at løfte opgaven med at give børn og unge informationskompetencer til fremtiden, lød det på konferencen. Derfor klinger det også hult, når den reelle virkelighed er, at dér, hvor der allerede var etableret et vigtigt fagligt kryds mellem eksperter i informationssøgning og undervisere, skal man nu til at starte forfra den dag, man indser, at man tog fejl, da man nedlagde den sidste bibliotekarstilling.

Hermed en opfordring til, at man prioriterer at give eleverne adgang til professionel vejledning i forhold til de værktøjer, som de skal bruge resten af deres studieliv og efterfølgende på deres arbejdsplads. Besparelserne har konsekvenser. Ikke blot for den enkelte, men for os alle.

Læs debatindlægget på Altingets hjemmeside (kræver login)