Gå til sidens indhold
07. maj 2014 Af Poul Lerche-Thomsen

Motiverede 9. klasser på biblioteket

Udskolingsklasserne på biblioteksbesøg kombineret med en aktuel opgave, nemlig et danskfagligt oplæg og gennemførelse af synopseskrivning efter kravene i prøveform B. Afholdelse af biblioteksorientering i forbindelse med en konkret opgaveløsning motiverer og giver biblioteksbesøget mening for eleverne. Løsning af opgaven på stedet bevarer fokus og viser biblioteket som et relevant læringssted. Der var stor interesse fra lærerne.

Vi har i uge 13 og 14 gennemført et pilotprojekt med Ungdomsskolen og folkeskolerne, hvor vi vil give udskolingsklasserne et biblioteksbesøg kombineret med en aktuel opgave, nemlig et danskfagligt oplæg og gennemførelse af synopseskrivning efter kravene i prøveform B. Efter 5 gennemførte testdage i uge 13 og 14, foreslår vi følgende: Tilbuddet skal gælde 9. klasserne. 

Program for en dag:
a) 8:15 Klassen kommer til Hovedbiblioteket kl. 8:30 og vises ind i Læringsrummet 

b) 8:30 Vi præsenterer os, og dagens program skitseres 

c) 8:40 Ungdomsskolen holder oplæg om prøveform B 

d) 10:00 Biblioteket foretager rundvisning og præsenterer bibliotekets hjemmeside samt 2-3 relevante sider (Faktalink , Forfatterweb, Arkiv for Dansk litteratur,). 

e) 10:45 Eleverne sættes i gang med at finde litteratur med hjælp fra biblioteket 

f) 11:00 Eleverne læser og skriver 

g) 12:45 Fremlæggelse af dagens synopser. 

h) 13:30 Evt. evaluering på nettet.

Biblioteket står for eller medvirker til punkt a, b, d, e, kl. 8:15 -8:40 og kl. 10- 11. Udmelding om besøgene skal optimalt foregå i slutningen af 8. klasse, så besøget kan indgå i planlægningen af efteråret. 

Afholdelse af biblioteksorientering i forbindelse med en konkret opgaveløsning motiverer og giver biblioteksbesøget mening for eleverne. Der har været stor interesse fra lærerne.