Gå til sidens indhold
08. august 2014 Af Jan M. Johansen

Bogbidder – Digital litteraturformidling for alle

Digital formidling er et område, der for biblioteker og andre litteraturformidlere vil blive mere og mere centralt som følge af tidens forandringer. Åbne biblioteker og e-materialer ændrer på informationsbehov og -adfærd hos brugere af biblioteker, såvel som hos bibliotekspersonalet. Sideløbende vokser mængde af tilgængelige titler og materialer. Med det in mente, er digitale formidlingsværktøjer vigtigere end nogensinde før, for at kunne formidle den gode læseoplevelse og litteratur i det hele taget. Bogbidder er et digitalt formidlingsværktøj, der nærmest er som skabt til de nye tider.

Digital formidling er et område, der for biblioteker og andre litteraturformidlere vil blive mere og mere centralt som følge af tidens forandringer. Åbne biblioteker og e-materialer ændrer på informationsbehov og -adfærd hos brugere af biblioteker, såvel som hos bibliotekspersonalet. Sideløbende vokser mængde af tilgængelige titler og materialer. Med det in mente, er digitale formidlingsværktøjer vigtigere end nogensinde før, for at kunne formidle den gode læseoplevelse og litteratur i det hele taget. 

Bogbidder er et digitalt formidlingsværktøj, der nærmest er som skabt til de nye tider.

Koncept
Bogbidder er et gratis, ugentligt tilbud om læseinspiration. Hver fredag modtager man som abonnent en mail med en kort introduktion af tre forskellige titler med dertilhørende links. Hvert link giver adgang til første kapitel af titlen, en hurtig forfatterbiografi og anmeldelser. Tidligere bogbidder ligger også tilgængeligt på hjemmesiden sammen med forfatterbiografier og anmeldelser.

Titlerne er udvalgt af Bogbidders litteraturredaktion, der består af Jette Holst fra Horsens Bibliotek og Charlotte Hvorslev fra Viborg Bibliotekerne. Redaktionen sigter efter en vid genrespredning, så der er noget for enhver smag. Det er en del af konceptet, at vi præsenterer abonnenterne for et bredt udvalg af titler, så de får mulighed for at stifte bekendtskab med andet litteratur end det, de nødvendigvis normalt læser.

Netop bredden af de titler, der udvælges, og det store og stadig voksende bagkatalog er Bogbidders stærke side, sammen med indretningen af den digitale platform. Hvad end man som bruger vælger blot at modtage mailen hver fredag, eller man selv ønsker at opsøge litteraturen, er der noget for enhver.

På nuværende tidspunkt er nogleogtredive biblioteker i Danmark med i tjenesten. Tallet er reelt større, da flere af medlemsbibliotekerne er hovedbiblioteker, bl.a. København, Aarhus og Aalborg. Senest er Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig kommet med i Bogbidder, så vi nu også findes i udlandet.

Københavns Biblioteker indgår også i konsortiet bag Bogbidder sammen med Horsens, Køge, Ringsted og Viborg biblioteker.

For fagfolk og lægmænd
For bibliotekarer og folkebiblioteker generelt er der, som vi alle ved, forandringer og udfordringer overalt, ikke mindst i forbindelse med etablering af åbne biblioteker og vandringen fra udlån af papirsbøger til digitale medier. Det er en udvikling, der kan gøre klassisk bibliotekarisk formidling svær. Som bibliotekarer lærer vi desværre ikke nødvendigvis vore brugere at kende på samme måde som for 10 og 20 år siden – mange gange ser vi dem slet ikke. Med de umådelige mængder af materialer, der udgives årligt, og i det hele taget er tilgængelige, samt manglen på lånerkontakt, så er tidssvarende digitale formidlingsværktøjer og inspirationskilder mere relevante end nogensinde.

Samtidigt oplever vi, at tid bliver mere og mere værdifuldt, ikke kun hos bibliotekspersonale, men også hos brugerne. Blot det at finde en relevant bog i det store udbud kan altså være en stressfaktor.  

Det er her, Bogbidder kan gøre en forskel som både formidlingsværktøj og ressource: 

  • Bogbidder er en hjælp til at finde og vælge varieret læsestof. 
  • Bogbidder kan tilbyde kvalitet og alsidighed til abonnenterne og til andre brugere. 
  • Bogbidder giver abonnenterne et overblik over tidens bøger, og de slipper samtidig selv for at jage den gode læseoplevelse.


Fordelen ved denne form for formidling er, at der ikke kræves andet af brugerne end en tilmelding, og ellers en interesse i at blive udsat for et stort udvalg af litteratur.

Bogbidder kan med andre ord formidle den smalle litteratur side om side med mere populær litteratur på en tidssvarende og brugerorienteret måde i kraft af den digitale platform. Forhåbentlig oplever alle så, at der er en bog for lige netop dem.

Abonnenterne kan, foruden at få tilsendt bidder af tre forskellige bøger hver fredag, som nævnt også dykke ned i Bogbidders store bagkatalog. Efter fredagens publicering gemmes bogbidderne nemlig, så man via hjemmesiden – Bogbidder.dk – kan læse eller genlæse de gamle bidder. Bagkataloget er tilgængeligt for alle. Man behøver altså ikke være abonnent for at bladre bagkataloget igennem.

Bogbidder er ikke kun et godt værktøj til formidling. For den enkelte bibliotekar er det også et ressource til at få udvidet horisonten, og med lidt held få blik for bøger, der måske er smuttet under radaren, eller blot har ligget hengemt i bunken med ’must reads’. Her gør det store udvalg af titler og bredden i udvalget Bogbidder til et nyttigt og vigtigt redskab.

For medlemsbibliotekerne er der endvidere den fordel, at hver bid linker direkte ned i den lokale base/samling – eller i værste fald til bibliotek.dk, så der alligevel indirekte henvises til biblioteket.

SoMe og formidling
Hvor velegnet konceptet med Bogbidder er, kan aflæses i den stadig stigende interesse både fra abonnenterne og fra bibliotekerne i landet. Hver måned benytter cirka 2.000 brugere sig af Bogbidder, og dette tal vil stige i takt med, at tjenesten udbygges og promoveres. F.eks. har der været en stigning på 48 % i antallet af følgere på Facebook, hvilket også har kunnet aflæses i antallet af abonnenter. Interessant er det også at se, at mere end 20 % af følgerne på Facebook bevæger sig videre til Bogbidder.dk, hvor de hver især står for lige under 7 sidevisninger i gennemsnit. Der er altså en kobling mellem de sociale medier og antallet af brugere og abonnenter.

Vi søger med andre ord at koble det rene digitale formidling via en hjemmeside med en social faktor, så man oplever samme følelse af at blive taget godt vare på, som var man på et fysisk bibliotek.

Derfor satser vi på at skabe omtale af Bogbidder gennem en kommunikationsstrategi, der søger at engagere biblioteker, samarbejdspartnere og brugere. På nuværende tidspunkt har vi valgt at satse på Facebook som det primære middel til at interagere med abonnenter og mulige abonnenter. Netop person til person (P2P) kommunikation er et centralt element i kommunikationsstrategi, hvor vi søger at engagere brugere og følgere til at sprede ordet om Bogbidder. Hvilket vi også søger at kopiere i vort samarbejde med bibliotekerne og forlag i Bogbidderskredsen.

Perspektiver
Intet tyder på, at de åbne biblioteker bliver færre eller at mængden af tilgængelige titler bliver mindre i fremtiden – om det nu er e-bøger eller ganske almindelige bøger af papir, det gælder. Samtidig ændres bruger- og låneradfærd; allerede nu kan man se, hvordan fjernlån via bibliotek.dk og lokale bibliotekers hjemmesider vokser.

Set i dette perspektiv giver Bogbidder et let tilgængeligt, brugervenligt værktøj til den professionelle formidler og serverer kvalitetsinspiration direkte til de læsere, der ikke kommer så tit på bibliotekerne – eller som blot ønsker at blive præsenteret for en bredere mængde af titler på en nem og brugervenlig måde.

Kombination af klassiske bibliotekariske dyder i nye klæder og målrettet personlig optræden på de sociale medier udmønter sig i tidssvarende formidling og inspiration, der gerne bør vække læselyst i enhver. Bibliotekspersonale kan altså med god samvittighed henvise brugere til Bogbidder – der er nemlig en bog til enhver låner, og en låner til enhver bog, og med det rette værktøj har det aldrig været nemmere at matche dem.