Gå til sidens indhold

Twitte til hinanden, twitte...

Twitter er et internet-fænomen, som i Danmark sikkert snart vil være på niveau med Facebook. Twitter går ud på, at man i »one-liners« kan følge en debat – eller følge en person. At twitte er at meddele sig eller debattere ultrakort på nettet. Typisk en linje på cirka 140 tegn eller nærmest mindre end der kan stå i en sms. Hvem twitter? Det kunne være præsidentfruen Michelle Obama, hun twitter.
Twitter er en form for socialt netværk også kaldet mikroblogging. Det er også et nyhedsmedie, fordi twitter flere gange har overhalet traditionelle nyhedsmedier, for eksempel er flere flystyrt rapporteret via twitter. Det udfordrer journalistikken, som skal perspektivere, gå bagom og i dybden. Men twitter kan også bruges til research, hvor du af andre brugere får tilsendt nyttige links og henvisninger. Eller du sender nyttige links og oplysninger til dine brugere eller læsere. Hele tiden noget nyt, vi skal forholde os til. Og det burde være skønt, for det er jo udvikling. Men tydeligvis er mange danskere irriteret over de nye medie eller metoder til kommunikation, der hele tiden dukker op. Flere ting er tankevækkende i den seneste tids udvikling på nettet. I lang tid har Google været den mest udbredte hjemmeside i Danmark, men den er nu overhalet af Facebook, som har ramt lige midt ned i vores dansk (amerikanske) kultur – vi deler alt med alt og alle, sjove oplevelser og pinlige fotos. Der er kog på Facebook, samtidig er antallet af sendte sms’er for første gang i lang tid stagneret eller faldet – vi meddeler os til hinanden på nye måder – på Facebook for eksempel. Eller vi twitter til hinanden. Nettet og nettet som fænomen breder sig hastigt – se blot på det brugerdrevne netleksikon Wikipedia, som ingen regnede for noget for nogle år siden og de færreste kendte til Wikipidea de første fem år af dets eksistens. Samtidig er det tankevækkende, at en undersøgelse for nylig har vist, at én hel million danskere aldrig har rørt en computer – det kunne tyde på, at vi nærmer os en informationskløft mellem de digitalt indfødte og de, der noget nedsættende kaldes digitale analfabeter. Forskning i nettet og dets muligheder er vigtig.
Danmarks Biblioteksskole har på flere områder grebet muligheden for at være først fremme på områder inden for forskning på internettet – og det er godt gået af Biblioteksskolen og rektor Per Hasle, at have formået at få den 5. internationale konference om Persuasive Technology eller Persuasive Design til Danmark. Fænomenet går meget populært sagt ud på, at overtale brugerne på nettet til at bruget et site – at styre deres adfærd til en vis grad. Konferencen holdes i Danmark efter klimatopmødet, og netop adfærd i forhold til miljø og klima forskes der i inden for Persuasive Design.
Henrik Hermann
hermann@bf.dk